211 resultaten
ID: 305235 | Landschappelijk element

Wezemaal (Rotselaar)
De holle weg is afgebeeld op de topografische kaart uit 1868 en weergegeven in latere historische kaarten. Vermoedelijk werd de weg intensief gebruikt tot 1960. Sindsdien raakte de holle weg ‘in verval’ door de aanleg van andere passages en werd hij stilaan vergeten.
ID: 305236 | Landschappelijk element

Wezemaal (Rotselaar)
Opvallend aan deze weg is de brede rechte structuur van ongeveer 300 meter die door de heuvel snijdt. De weg is afgebeeld op de Vandermaelenkaart (1846-1845) en sindsdien ook op latere historische kaarten.
ID: 200169 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Molenbaan 2 (Rotselaar)
Watermolen op de Winge, daterend van vóór 1775, de jaarsteen anno 1846 verwijst naar de oprichting van het woonhuis. Bij de watermolen ligt stroomafwaarts de woelkom. Voorbij de brug vervolgt de Molenbaan als onverharde weg tussen weilanden en bosjes in de vallei.
ID: 307037 | Landschappelijk element

Graafjansdijk (Sint-Laureins)
Ten westen van het gehucht Bentille loopt ten zuiden van het Leopoldkanaal de weg Graafjansdijk. De asfaltweg gaat uiteindelijk over in een onverharde weg die de voet van de historische dijk volgt en uitkijkt op de uitgestrekte akkers van de Bentillepolder.
ID: 304377 | Landschappelijk element

Ossenwegstraat (Sint-Truiden)
Op de hoofdbaan van Runkelen naar Ossenweg leidt een zijweg naar het zuidwesten. De aanvankelijk verharde weg gaat voorbij de bebouwing over in een zandweg die tussen weilanden, akkers en tuinpercelen slingert. Het vervolg van de weg is vanaf de splitsing met een kasseiweg die naar de Onze-Lieve-Vrouwkapel aan de Herestraat leidt, eveneens uitgevoerd in kasseien. Deze kasseiweg volgt de rand van het Zwartaardebos met opgaande robinia en es en sluit tenslotte aan op de weg naar de Onze-Lieve-Vrouwkapel van Ossenweg. Deze weg verbond het dorp van Runkelen met de bedevaartsweg naar de kapel van Ossenweg en sloot ook aan op de parallelweg naar het zuiden, richting de gehuchten Het Venne en Booienhoven die tussen het Parkbos en het meer Het Vinne liep.
ID: 23193 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Schoterweg 96 (Tessenderlo-Ham)
"Kerkhoeve" of "Kleine Hoeve", hoeve met tiendschuur. De schuur werd opgericht circa 1492, de hoeve dateert van circa 1700. Bereikbaar via een eikendreef in het zuiden en via een veldweg met eikenrij in het noordoosten. Rondom de hoeve liggen vandaag akkerpercelen en grasland en een netwerk van historische veldwegen.
ID: 307749 | Landschappelijk element

Axpoelmolenstraat, Nagelstraat, Sint-Bavostraat, Tieltvoetweg (Tielt)
De trage weg is een relict van de oorspronkelijke voetweg tussen Kanegem en Tielt. Het tracé tussen de Nagelstraat en de Axpoelmolenstraat is hiervan bewaard gebleven als onverharde, grazige kerkwegel.
ID: 304792 | Landschappelijk element

Neerrepen (Tongeren-Borgloon)
Deze onverharde landweg is reeds afgebeeld op de topografische kaart van Vandermaelen (ca. 1854). De weg is in het westen zeer smal, deels beperkt tot een voetpad. In het oosten is het pad een landweg waar landbouwvoertuigen gebruik van maken. Langs dit deel van het pad staan vele meidoornstruiken, een overblijfsel van een meidoornhaag die een groot deel van het pad begeleidden.
ID: 307366 | Landschappelijk element

Overrepen (Tongeren-Borgloon)
In Kolmontbos slingert een holle weg van het zuidoosten naar het noordwesten. De weg is diep ingesneden in de helling van de Oude Berg. Langs de holle weg staan verspreid een aantal knothaagbeuken en monumentale beuken met inkervingen. Bij een solitaire fijnspar splitst de holle weg in een noordelijk en zuidelijk tracé.
ID: 307977 | Landschappelijk element

Overrepen (Tongeren-Borgloon)
Een holle weg doorkruist het Kolmontbos van zuidwest naar noordoost. Het betreft een vrij recht wegtracé dat dwars op de helling loopt en zich diep heeft ingesneden. Langs weerszijden van de holle weg werden Amerikaanse eiken aangeplant. Langs één zijde van de weg staat ook een rij van een vijftal knothaagbeuken. Vermoedelijk was dit een van de oude wegen die geïntegreerd werd bij de parkaanleg en inrichting van het Kolmontbos bij het kasteel op het einde van de 19de eeuw.