Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

5043 resultaten


ID: 48553 | Bouwkundig element

Watertoren

Lomeersstraat (Dendermonde)
Klassiek type watertoren met één kuip gevoed door een hogedrukleiding, gebouwd in 1963 naar plannen van architect Jozef Lantsoght, ingeplant in woonwijk op omhaagd perceel met hekje aan baksteenpijlers. Vrijstaande achtzijdige bakstenen conische toren van elf geledingen met bekroning.


ID: 48639 | Bouwkundig element

Beluik van arbeiderswoningen

Nederstraat 18-26 (Dendermonde)
Eenzijdig bebouwd steegbeluik van arbeidershuizen. Samenstel van vijf enkelhuizen van elk twee traveeën en twee bouwlagen onder pannen zadeldak.


ID: 48861 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Hoeve

Opstalplein 22 (Dendermonde)
De woning klimt wellicht op tot de tweede helft van de 18de eeuw; dit oudste onderdeel van de hoeve is als afzonderlijk bouwvolume. De bedrijfsgebouwen sluiten in U-vorm bij elkaar aan onder snijdende bedaking met vrijwel idem nokhoogte; zoals dikwijls voorkomt werden zij in een jongere periode dan de woning opgericht, hier ten laatste in 1829, zie primitief kadasterplan. Vijver met oude natuurstenen oeverversteviging en ommuurde boomgaard.


ID: 48981 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Landhuis R. Van Mossevelde met tuin

Ouburg 9 (Dendermonde)
Dit monumentaal herenhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen in neoclassicistische stijl van 1870 is centraal ingeplant in een uitgestrekt park voorzien van romantische tuinelementen zoals onder meer de achtvormige vijver met gesmeed ijzeren bruggetje en Mariagrot. Schuin achter de villa in de zuidoosthoek van de tuin is een voormalig koetshuis uit eind 19de eeuw bewaard. In het interbellum werden in de tuin schoolgebouwen opgericht in opdracht van de zusters van Onze-Lieve-Vrouw Presentatie, die ten oosten grenzen aan het koetshuis.


ID: 48890 | Bouwkundig element

Station Schoonaarde

Oude Brugstraat 2-4 (Dendermonde)
Spoorwegstation opgericht in 1879-1880 aan de spoorlijn Gent - Dendermonde, een van de oudste spoorlijnen in ons land. Het station dat nog steeds in gebruik is vervangt een ouder en kleiner station. Het stationsgebouw bezit typologisch en stilistisch de gebruikelijke karakteristieken van een landelijk stationsgebouw uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Wachthuisje op het perron. Bakstenen bijgebouwtje van één bouwlaag en drie traveeën onder zadeldak met Boomse pannen.


ID: 48260 | Bouwkundig element

Elektriciteitscabine

Papiermolenstraat (Dendermonde)
Bakstenen gebouw op rechthoekige plattegrond met laag gedeelte onder zadeldak en hoger opgaand boven de deur onder schilddak, vermoedelijk gebouwd in het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 48261 | Bouwkundig element

Oude Sas

Sas (Dendermonde)
In 1667-1669 werd op de Dender in het centrum van de stad een sas met vier nieuwe domaniale watermolens opgericht, ter vervanging van de sluizen en de vernielde molens van de Ooie-Nieuwburcht.


ID: 48497 | Bouwkundig element

Scheepswerven Van Praet-Dansaert en Van Damme

Sint-Ursmarusstraat 137 (Dendermonde)
Scheepvaartmuseum en voormalige scheepswerven Van Praet-Dansaert en Van Damme. De voormalige scheepswerf Van Praet–Dansaert is één van de oudste, zo niet de oudste nog volledig bewaarde Vlaamse scheepswerf met droogdokken, werkhuizen, burelen, loodsen en werktuigen. De nog bestaande droogdokken voor houten schepen van de scheepswerven van Van Damme en van Van Praet-Dansaert dateren uit de 19de eeuw. Het voormalige huis van scheepsbouwer Emiel Van Damme, dateert vermoedelijk uit het tweede kwart van de 19de eeuw.


ID: 48477 | Bouwkundig element

Scheepswerf Van Damme

Sint-Ursmarusstraat 23-25 (Dendermonde)
Scheepswerf Van Damme, volgens de literatuur en kadastergegevens in 1928 in opdracht van de broers Van Damme en weduwe Van Damme-Van Praet gebouwd en aangevuld met de installatie van elektrische motors. Bewaarde oorspronkelijke constructies opgebouwd uit een ijzeren raamwerk, opgevuld met baksteenmetselwerk.


ID: 48297 | Bouwkundig element

Nieuw station Dendermonde

Statieplein (Dendermonde)
Huidig stationsgebouw in 1942-43 in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architecten J. en M. Van Kriekinge gebouwd op de plaats van het houten stationsgebouw dat omstreeks 1880-1881 als uitbreiding van het stationnetje uit 1849 werd opgericht. Strak geconcipieerd, langwerpig gebouw van één en twee bouwlagen onder platte daken en steil zadeldak. Ten zuidoosten, parallel aan stationsgebouw, perrons circa 1910 met elkaar verbonden via reizigerstunnel.