Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

4940 resultaten


ID: 78472 | Bouwkundig element

Brug over de Duikervaart

Oude Zeedijk (Diksmuide)
Brug over de Duikervaart naar verbouwde hoeve uit de wederopbouwperiode van de jaren 1920. Bakstenen boogbrug uit de jaren 1920, aan één zijde verstevigd door middel van  ijzeren I-balken waarop bakstenen leuning met penanten (ijzeren leuning wellicht recenter).


ID: 78315 | Bouwkundig element

Hoeve 't Jagershof met kapelletje

Pervijzestraat 74 (Diksmuide)
Hoeve uit de wederopbouwperiode, ten westen van de Beverdijkvaart. Merkwaardig kapelletje aan de erftoegang. Als omwalde site met toegangsdreef reeds aangegeven op de Ferrariskaart van 1770-1778. Eveneens aangeduid op de Atlas der Buurtwegen van circa 1843; de omwalling is echter reeds gedempt.


ID: 78499 | Bouwkundig element

Elektriciteitscabine

Schoorbakkestraat (Diksmuide)
Elektriciteitscabine, vermoedelijk uit de jaren 1920-1930. Baksteenbouw onder twee en een halve bouwlaag onder platte betonnen afdekking. Geleding door middel van lisenen, doorgetrokken druiplijsten en rondbogige muuropeningen.


ID: 78501 | Bouwkundig element

Station Pervijze

Schoorbakkestraat 28-30 (Diksmuide)
Voormalig station op de lijn nummer 74. Diksmuide-Nieuwpoort. Deze lijn werd in 1868 opgericht en is sinds 1974 buiten dienst. Het station was opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur, die vrij gebruikelijk was bij stationsarchitectuur (zie prentbriefkaart). Tijdens de Eerste Wereldoorlog vormde de spoorlijn de frontlinie, het station werd in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 bestookt door de Duitsers. Het deels vernietigde station werd ingericht als observatiepost. Het station werd in de jaren 1920 heropgebouwd naar basismodel stationsarchitectuur typerend voor de wederopbouwperiode.


ID: 78122 | Bouwkundig element

Station van de Buurtspoorwegen Diksmuide

Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Stationsgebouw in 1923 heropgebouwd in een eclectische stijl met inslag van de regionale baksteenarchitectuur ter vervanging van het (slechts) gedeeltelijk verwoeste stationsgebouw van circa 1905. Beginstation voor de lijn nummer 107 (Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Elverdinge-Ieper en Merkem-Oostvleteren-Poperinge) en de lijn nummer 132 (Diksmuide-Leke-Oostende), respectievelijk geopend in 1906 en 1907. Het eigenlijke tramspoor liep vanuit de tramstelplaatsen in de Lange Veldstraat met een bocht ten noorden van het station de Stationstraat in, richting De Breyne Peellaertstraat. L-vormig hoofdvolume van twee bouwlagen onder leien zadeldaken met ten noorden aansluitend rechthoekige toren met afgeschuinde hoeken onder leien tentdak.


ID: 306668 | Landschappelijk element

Kasseiweg Steenstraat

Steenstraat (Diksmuide), Steenstraat (Houthulst)
De Steenstraat is een smalle kasseiweg met een breedte van 3,20 m. De 19de-eeuwse kasseiweg werd in de jaren 1950 heraangelegd op een zandbed en loopt tussen uitgestrekte akkers met enkele alleenstaande boerderijen. De Steenstraat maakt deel uit van het oorspronkelijk traject van de Romeinse weg tussen Kassel en Aardenburg dat over bijna de volledige lengte als Steenstraat is overgeleverd.


ID: 78583 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Kasteeldomein Hof Ter Heyde

Terheidedreef 1-7 (Diksmuide)
Kasteelsite Hof Ter Heyde, gelegen in bebost gebied en toegankelijk via de Terheidedreef. Het kasteel is opgebouwd uit vijf duidelijk te onderscheiden bouwdelen, namelijk de zuidelijke woontoren van circa 1350, het oostelijke hoofdgebouw en de noordelijke traptoren opklimmend tot de 15de eeuw, een westelijke voorbouw uit de tweede helft van de 19de eeuw, en een derde toren uit eind 19de eeuw. Bij het landhuis horen nutsgebouwen, uitgevoerd in rode baksteenbouw met een regionalistische inslag. Ten noorden aan de dreef ligt de laat 19de-eeuwse of vroeg 20ste-eeuwse boswachterswoning en aansluitend ommuurde moestuin met nutsgebouwen. Ten noordoosten van het centraal gelegen kasteel, laat 19de-eeuwse hoeve. Ten zuidoosten van het kasteel, laat 19de-eeuws koetshuis met stallingen en huis. Omringend park met restanten van walgracht, gazons, solitaire bomen en noordwaartse vista. Met dreven doorsneden bos ten noorden met bunkers uit WO I.


ID: 78399 | Bouwkundig element

Tramstelplaats

Tramstationsstraat 43 (Diksmuide)
Voormalige tramstelplaats van de Buurtspoorwegen circa 1907 gebouwd in functie van de tramlijnen nummer 132 en nummer 137 en omstreeks 1952 aangepast tot woonhuis met werkplaats.


ID: 78324 | Bouwkundig element

Brug over de Vlavaart

Vlastraat (Diksmuide)
Brug over de Vlavaart. Oorspronkelijk drieledige boogbrug, vermoedelijk uit de jaren 1920. De middenste boog is vervangen door een rechthoekige doorgang.


ID: 78403 | Bouwkundig element

Berliner Brug

Witte-Baliestraat (Diksmuide)
Betonnen restant van het bruggenhoofd van de 'Berliner Brug'. Deze betonnen brug werd tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers over de Vijvermolenbeek gelegd voor spoorlijnen van en naar het front, waarop benzinestellen reden die men in de volksmond 'Berliners' noemde.