5043 resultaten
ID: 134720 | Landschappelijk element

Maalbeekstraat 5-9 (Dilbeek)
Villa in eclectische stijl gebouwd in 1898 met bijgebouwen, gelegen in grotendeels bebost oorspronkelijk 1 hectare 28 are, nadien uitgebreid tot meer dan 2 hectare, met aanleg van siervijver en moestuin.
ID: 200141 | Bouwkundig element

Ninoofsesteenweg 395 (Dilbeek)
Begin-20ste-eeuws groot tramstation met stelplaats van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen op het grondgebied van Dilbeek langs de lijn Brussel-Schepdaal-Ninove.
ID: 134726 | Landschappelijk element

Ninoofsesteenweg 500, Steenpoel 16-20 (Dilbeek)
Landhuis met bijgebouwen uit het vierde kwart van de 18de eeuw, vermoedelijk heropgebouwd na een brand in 1789, aangepast en verbouwd omstreeks 1883; landhuis omgeven door 'jardin à l'anglaise' van 70 are, aangelegd circa 1800, vóór 1830 reeds uitgebreid tot 8,5 hectare, heraangelegd in 1880-1900, opgesplitst in verschillende eigendommen in 1910; talrijke oude bomen, sommige nog uit de 18de eeuw (tamme kastanjes).
ID: 134730 | Landschappelijk element

Ninoofsesteenweg 570-572 (Dilbeek)
Neoclassicistisch kasteel uit 1860 met later toegevoegde portierswoning, verbouwd rond 1947, aan de rand van een valleitje met vijvers, omringd door 3 hectare landschappelijke aanleg; architecturale aanleg met muurtjes, terrassen en groene kamers door Russell Page in 1947, herwerkt door Jacques Wirtz in 1998.
ID: 39007 | Bouwkundig element

Ninoofsesteenweg 955 (Dilbeek)
Eind 19de-eeuwse halte en tramstelplaats van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen gelegen op een lang perceel ten noorden van Ninoofsesteenweg op de hoek met de Wijgaardstraat.
ID: 38989 | Bouwkundig element

Rollestraat (Dilbeek)
Beeldbepalende spoorwegviaduct van 1929 op de spoorlijn Brussel-Gent, boven de Pedevallei.
ID: 207059 | Bouwkundig element

Stationsplein 1-2 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen op het stationsplein tegen de Molenstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.
ID: 206914 | Bouwkundig element

Stationsstraat 113 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan de Stationsstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.
ID: 135339 | Landschappelijk geheel

Elen (Dilsen-Stokkem), Maaseik, Neeroeteren (Maaseik)
Het gebied strekt zich uit langs de Bosbeek tussen Neeroeteren en Maaseik. Het vlakke reliëf werd plaatselijk gediversifieerd door latere zandverstuivingen en de vorming van landduinen zoals bij Siemkensheuvel. De bedding van de Bosbeek tussen Neeroeteren en Maaseik werd waarschijnlijk gedurende de 13de en/of de 14de eeuw gegraven in functie van de Maaseiker stadswallen en de watermolens. Men treft in de westelijke helft van het gebied een kleinschalig oud cultuurlandschap op een plaggenbodem aan in het deelgebied Langeren en De Staart, met een grote dichtheid aan houtkanten, graslanden, akkertjes en geriefhoutbossen. Centraal in het gebied ligt de zogenaamde Tösch, een nat terrein met grote percelen ten zuiden van de Bosbeek. Een uitgestrekt gebied van weiden en akkers op een plaggenbodem bepaalt het uitzicht van het oostelijk deel van het gebied, genaamd Wurfeld.
ID: 300139 | Landschappelijk geheel

Elen, Rotem (Dilsen-Stokkem), Maaseik, Neeroeteren, Opoeteren (Maaseik)
De Zuid-Willemsvaart loopt dwars door het gebied van noord naar zuid. Ten westen van dit kanaal ligt het Bergerven en het Kempisch Plateau, dat hier zijn meest noordoostelijke uithoek kent en eindigt in een smal interfluvium tussen Bosbeek- en Maasvallei. De steilwand in de meanderbocht van Bergerven en de Bosbeekvallei begrenzen het plateau respectievelijk ten oosten en ten noorden. In de omgeving van de voormalige groeve te Berg, die landschappelijk weliswaar erg ingrijpend is geweest, dagzoomt het Zand van Waubach. De groeve en zijn omgeving zijn bestemd als recreatiegebied.