5043 resultaten
ID: 85039 | Bouwkundig element

Ringlaan (Eeklo)
Watertoren van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Betonnen watertoren gebouwd in 1989/ 1991-1992 naar ontwerp van Ortwin Deroo (Brussel), architect van de VMW.
ID: 47987 | Bouwkundig element

Tieltsesteenweg (Eeklo)
Betonnen voetgangersbruggetje over Afleidingsvaart. Oorspronkelijk stond hier een metalen beweegbare brug, die door de Duitsers tijdens de eerste wereldoorlog vernield werd. De bakstenen bruggenhoofden met natuurstenen stootranden en dekstenen bleven bewaard en in 1936 voorzien van een eenvoudige betonnen voetgangersbrug.
ID: 47994 | Bouwkundig element

Waaistraat 2-4 (Eeklo)
aterproductiecentrum (nummer 2) met woning (nummer 4) van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Het pompstation werd in 1937 ontworpen, vermoedelijk door architect-diensthoofd Th. Coveliers van de Nationale Maatschappij der Waterleidingen.
ID: 300773 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Aaigemdries 7, Landries 5 (Erpe-Mere)
De Aaigemdries binnen het gelijknamig gehucht te Erpe-Mere is een goed bewaard relict van een gemene en/of gemeentelijke weidegrond ten voordele van de ingezetenen van de gemeente en/of van het gehucht. Deze driessite is vermoedelijk ontstaan tijdens de eerste ontginningen in de middeleeuwen. De landelijke bebouwing rond de “Dries” is steeds sterk bepalend geweest voor zijn oorspronkelijk en huidig karakter en verhoogt in sterke mate de eigenheid van de dries. De nog bewaarde hoeves bevinden zich aan de Landries (nummer 5) en de Aaigemdries (nummer 7). In de onmiddellijke nabijheid van de hoeve Aaigemdries 7 staat, tussen drie linden, een calvarie.
ID: 8279 | Bouwkundig element

Dorent (Erpe-Mere)
Station op de lijn Kortrijk-Denderleeuw. Geheel van drie ongelijke volumes, middendeel van twee en een halve bouwlaag en zijvleugels van anderhalve bouwlaag respectievelijk van drie en twee traveeën onder zadeldaken (mechanische pannen), van circa 1860- 1870.
ID: 200004 | Archeologisch geheel

Dorpsstraat, Koebrugstraat, Oudenaardsesteenweg (Erpe-Mere)
Gelegen ten noordwesten van het dorpsplein. Van het vroegere omwalde middeleeuwse kasteel, vermeld in de 11de eeuw, rest enkel een motteheuvel, en de platanendreef die er heen leidt. Erpe-Kasteelberg is een grote castrale motte met oudste vermelding in 1057, met een hoogte van 15 meter één van de best bewaarde in Vlaanderen. Het neerhof situeert zich waarschijnlijk ten oosten van de motte.
ID: 8237 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Gotegemstraat 1 (Erpe-Mere)
Nog in werking zijnde bovenslagmolen op de Molenbeek met ijzeren scheprad en sluis, voor het eerst vermeld in 1387; in 1808 worden molen en molenaarswoning herbouwd, in 1898 plaatsen van een stoommachine, circa 1900 plaatsen van een geklonken ijzeren bovenslagrad. Molenaarswoning in het verlengde van de molen onder afgewolfd zadeldak. Vallei van de Molenbeek met graslanden, bospercelen en ten zuiden van de molen enkele langwerpige poelen.
ID: 8264 | Bouwkundig element

Hazelbeek (Erpe-Mere)
Landschapsbepalende bakstenen spoorwegviaduct van de nieuwe lijn Brussel-Kortrijk, een boog met spoorweg langs weerszijden op talud, van circa 1900-1910.
ID: 8231 | Bouwkundig element

Oudenaardsesteenweg (Erpe-Mere)
Bakstenen spoorwegviaduct uit begin 20ste eeuw met drie bogen die door natuursteen geaccentueerd worden. Aan weerszijden van de viaduct loopt de spoorweg op tallud, waarin nog enkele - kleinere - dito bruggen.
ID: 8273 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Sint-Annastraat 2 (Erpe-Mere)
De neoclassicistische pastorie van de Sint-Martinusparochie werd opgericht in 1803 en uitgebreid in 1863 en 1892. De tuin werd aangelegd in 1863 en vormt met zijn landschappelijke aanleg een integraal onderdeel van de pastorie. Dubbelhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder een zadeldak met klokkenruitertje.