1871 resultaten
ID: 308009 | Landschappelijk element
Denneboomweg (Tienen)
De Denneboomweg is een landbouwweg die dwars over de kouter van Vissenaken loopt. De weg is gekasseid met porfier en Tiense kwartsiet inclusief de boordstenen. Voorbij de picknickbank is de kasseiweg heraangelegd in Tiense kwartsiet met hergebruik van de oorspronkelijke kasseien. De originele boordstenen zijn vervangen door langsstroken in beton. De Denneboomweg is een exploitatieweg die werd aangelegd in de 19de eeuw in functie van de ontsluiting van de uitgestrekte akkers tussen Vissenaken en Breisem.
ID: 307689 | Landschappelijk element
Druivenweg, Motstraat (Tienen)
Deze cluster bestaat uit drie aansluitende wegen in de dorpskern van Goetsenhoven: Konijnenbergstraat, Druivenweg en Motstraat. Twee van deze wegen zijn hoofdzakelijk met kasseien van Tiense kwartsiet verhard. Kenmerkend voor Goetsenhoven zijn de brede kasseiwegen, met betonnen langsstroken afgeboord.
ID: 307660 | Landschappelijk element
Engelbeekstraat (Tienen)
De Engelbeekstraat is een kasseiweg in Tiense kwartsiet die uitkomt bij een kleine kruispuntkapel in het dorp van Oorbeek. Het traject vormde een doorsteek tussen twee hoofdwegen, namelijk de vroegere Dorpsstraat en de verbindingsweg tussen Tienen en Waver. Vermoedelijk betrof het oorspronkelijk een onverharde voetweg die naarmate het verkeer toenam in de 19de eeuw werd gekasseid in functie van een beter rijcomfort.
ID: 307683 | Landschappelijk element
Houweikestraat (Tienen)
De Houweikestraat is een lange buurtweg die de akkers en laagstamboomgaarden tussen Oplinter en Sint-Margriete-Houtem bereikbaar maakt. Enkel het wegtracé bij de dorpskern van Oplinter is ooit gekasseid, waarschijnlijk pas in de eerste helft van de 20ste eeuw.
ID: 307919 | Landschappelijk element
Noduwezstraat (Tienen)
Deze smalle gekasseide, holle weg in Goetsenhoven is verhard met kasseien in Tiense kwartsiet, één van de weinige wegen die over de hele lengte in dit streekeigen materiaal is uitgevoerd. De kasseiweg heeft een lengte van 345m en een breedte van vermoedelijk 2m20. Het grootste deel van de straat is ook een holle weg met verspreid staand essenhakhout in de bermen.
ID: 131383 | Landschappelijk element
Oorbeeksesteenweg 199 (Tienen)
De monumentale dreef naar het kasteel van Oorbeek bestaat uit in hoofdzaak zomerlinden. Twee lijnaanplantingen van telkens 32 posities. Op het ogenblik van de inventarisatie waren er maar twee verdwenen posities. Drie bomen werden ingeboet waarvan twee winterlindes en één zomerlinde. Bij het begin van de kasteeldreef staat er aan de oostzijde één zomereik, alle andere dreefbomen zijn zomerlinden. In totaal telt de dreef 58 zomerlindes van dezelfde generatie met een gemiddelde stamomtrek van 252 cm, de zwaarste exemplaren hebben stamomtrekken van 327 en 315 cm. Het is een zeer mooi uitgegroeide, volledige en representatieve lindendreef.
ID: 307693 | Landschappelijk element
Ridderstraat (Tienen)
De Ridderstraat is een 120m lange en 520cm brede kasseiweg in de dorpskern van Goetsenhoven. Aan de zijkanten is de Ridderstraat met betonnen langsstroken en boordstenen afgeboord. Daartussen liggen de kasseien: hoofdzakelijk grès, af en toe gemengd met porfier.
ID: 307682 | Landschappelijk element
Sint-Margrietestraat, Wijngaardestraat (Tienen)
In Sint-Margriete-Houtem bij Tienen zijn enkele dorpswegen als kasseiweg blijven liggen, zoals de Sint-Margrietestraat en de Wijngaardestraat. De Sint-Margrietestraat is een lange (400m) en brede (520cm) kasseiweg in Tiense kwartsiet. De 815m lange Wijngaardstraat is één van de dorpswegen die tussen 1893 en 1938 door de gemeente werden gekasseid. Ook deze weg is breed (500 cm), porfieren kasseistenen overwegen, Tiense kwartsiet komt als bijmenging voor.
ID: 307690 | Landschappelijk element
Sint-Rochusstraat (Tienen)
De Sint-Rochusstraat is een 220m lange kasseiweg in de dorpskern van Goetsenhoven, samengesteld uit porfier in vierkant formaat en zandsteen (grès).
ID: 304792 | Landschappelijk element
Neerrepen (Tongeren)
Deze onverharde landweg is reeds afgebeeld op de topografische kaart van Vandermaelen (ca. 1854). De weg is in het westen zeer smal, deels beperkt tot een voetpad. In het oosten is het pad een landweg waar landbouwvoertuigen gebruik van maken. Langs dit deel van het pad staan vele meidoornstruiken, een overblijfsel van een meidoornhaag die een groot deel van het pad begeleidden.