5043 resultaten
ID: 26296 | Bouwkundig element

Bruidstraat 13 (Gent)
Oude hoeve met losse bestanddelen met woonhuis van zes traveeën onder zadeldak met dakruiter, op baksteentje in rechterzijgevel gedateerd 1861. Oudere dienstgebouwen gegroepeerd rondom erf met vijver en afgesloten door middel van obeliskvormige hekpijlers.
ID: 26447 | Bouwkundig element

Brusselsesteenweg (Gent)
Vlaamse spoorwegwerkplaats, opgericht in 1881 naar bouwplannen van architect Stasino en in gebruik genomen in 1884. De grootschalige site omvat nog een deel van de oorspronkelijke bebouwing, namelijk onder meer een bureelgebouw, aanleunend bij de neotraditionele bouwstijl, en verscheidene bakstenen werkplaatsgebouwen gebouwd volgens eenzelfde bouwconcept, een later toegevoegd oliemagazijn van circa 1900, en technische uitrusting.
ID: 24579 | Bouwkundig element

Corduwaniersstraat 43-51 (Gent)
Twee bouwlagen hoog rijhuis in bak- en zandsteenbouw met zadeldak uit de 17de eeuw. Middentravee uitlopend op een getrapt dakvenster. Erachter beluik met drie huizen langs linkerzijde en twee berghokjes rechts, daterend van 1893 onder bouwheer weduwe Karel Warrie-Maché.
ID: 18211 | Bouwkundig element

Dendermondsesteenweg 73-97 (Gent)
Aanvankelijk een stratenbeluik, heden een tweezijdig bebouwd pleinbeluik. Volgens kadastergegevens werd de beluikaanleg gewijzigd door opeenvolgende slopingen van reeksen arbeidershuizen en toevoeging van nieuwe, daterend van eerste helft 19de eeuw, 1865 en 1853.
ID: 19974 | Bouwkundig element

Dok-Noord 3-5, 3A-D, 4B-F, 6-7, 6A, 7A-D, Sassevaartstraat 42-46, 47-48, Sint-Salvatorstraat 18, 18A-B, 20B (Gent)
ACEC-site, voorheen constructie-atelier Carels. Het bedrijf werd in 1839 door Charles-Louis Carels opgericht aan Klein Meerhem en 1861-62 overgebracht naar de huidige vestiging aan Dok-Noord, waar het zich weldra tot een der speerpuntbedrijven in de machinebouw zal opwerken. De bedrijfgebouwen dateren voornamelijk uit de tweede helft van de 19de eeuw en het eerste kwart van de 20ste eeuw. De site werd met respect voor het industrieel archeologische karakter herbestemd tot een multifunctioneel complex.
ID: 19117 | Bouwkundig element

Doornzelestraat 43-49, 59-65 (Gent)
Nummer 43 tot 49, 59 tot 65. Twee parallelle huizenblokken met sobere bakstenen arbeidershuizen met twee bouwlagen en twee traveeën onder zadeldak, uit eind 19de eeuw.
ID: 300775 | Bouwkundig element

Drabstraat, Graslei, Hazewindstraatje, Hof van Fiennes, Hooiaard, Jan Breydelstraat, Korenlei, Korenmarkt, Pakhuisstraat, Pensmarkt, Schuddeveestraatje, Sint-Michielsplein (Gent)
De Graslei en Korenlei vormden van de 11de tot de 18de eeuw de middeleeuwse haven van Gent. De huidige bebouwing herinnert nog sterk aan deze havenactiviteiten, zoals handelspanden en gildehuizen.
ID: 200765 | Bouwkundig element

Drongenplein (Gent)
Een betonnen brugje uit 1926-1927 verbindt het dorpsplein met de overkant van de Leie. De brug werd gebouwd ter vervanging van één van de drie veren aan de Leie, die voor de aanleg van de Drongensesteenweg de enige verbinding met Gent vormden.
ID: 26315 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Drongenplein 26-27, 26A-D, Lage Lakendreef 5, Oude-Abdijstraat 1 (Gent)
De abdij omvat onder meer vier rondom een rechthoekige binnenplaats gegroepeerde vleugels van 1653-1655, zuidvleugel, en 1663-1665, andere vleugels, met aanpassingen uit de 18de, de 19de en de 20ste eeuw. De abdijgebouwen zijn kenmerkend voor de regionale contrareformatie-architectuur. Ten noordoosten van de kloostergangen bevindt zich een L-vormige vleugel van acht en tien traveeën, die vermoedelijk in kern opklimt tot de 18de eeuw. Tot de site behoren ook de huidige decanale kerk Sint-Gerulfus in neobarokstijl van 1858-59 naar ontwerp van de Gentse architect Frans Cardon en de Sint-Jozefskapel of kapel van Pater Petit, gebouwd in 1937-1938.
ID: 133054 | Landschappelijk element

Drongensesteenweg (Gent)
De lindendreef bestaat uit drie generaties: de oudste bomenaanplant bestaat uit zomerlinden, de tweede uit een inboet van circa 20 jaar oud met zomerlinden en een derde generatie uit een recente inboet uitgevoerd met winterlinden. De oudste generatie lindebomen vertoont nog duidelijk de sporen van een traditioneel snoeibeheer. Alle gesteltakken zijn in één vlak geleid en werden vroeger als leilinden onderhouden.