Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

487 resultaten


ID: 78301 | Bouwkundig element

Eieleedbrug

Alveringemstraat (Diksmuide)
Eieleedbrug over de Eieleed. Bakstenen boogbrug met ijzeren brugleuning, uit het einde van de 19de eeuw of het begin van de 20ste eeuw.


ID: 209216 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Kasseiweg Vladslostraat - Bovekerkestraat

Bovekerkestraat (Diksmuide), Vladslostraat (Koekelare)
Het begin van de straat (dorpskern) is aan het einde van de 20ste eeuw heraangelegd in betonklinkers. Bij een tweede stuk is het gekasseide wegdek heraangelegd (overgang naar het landelijk gebied). Het tonronde profiel is hierbij bewaard, de veldborduren zijn hier echter vervangen door betonnen boordstenen.


ID: 77990 | Bouwkundig element

Noorderbrug of Beerstbrug

Grauwe Broedersstraat (Diksmuide)
Deze boogbrug dateerde oorspronkelijk van 1774, en werd in 1907 verbreed naar aanleiding van de aanleg van de buurtspoorweg Oostende-Diksmuide. De brug was tijdens de Eerste Wereldoorlog van groot belang voor de bevoorrading van de Duitse troepen. Daarom werd de 'Mainzerbrücke' bij beschietingen telkens opnieuw hersteld. Na de oorlog werd deze brug historiserend heropgebouwd.


ID: 78459 | Bouwkundig element

Brug over de Grote Beverdijkvaart

Grote Beverdijkstraat (Diksmuide)
Brug over de Grote Beverdijkvaart, vermoedelijk daterend van na de Eerste Wereldoorlog. Oorspronkelijk drieledige bakstenen boogbrug, middenste brede brug vervangen door betonnen constructie.


ID: 78246 | Bouwkundig element

Dubbele spoorwegbrug over de IJzer

Ijzerdijk (Diksmuide)
Voormalige dubbele spoorwegbrug over de IJzer van de lijn nummer 73: Lichtervelde-Kortemark-Diksmuide-Veurne (mei 1858-heden) en de lijn nummer 74: Diksmuide-Nieuwpoort (februari 1868-1974). Bij het uitbreken van de spoorlijn nummer 74 werd de linkerhelft van de brug ontmanteld en door een recente verlegging van de spoorwegbedding van de lijn nummer 73 op het grondgebied van Kaaskerke, raakte de brug volledig in onbruik. Metalen spoorwegbrug met gecementeerde bakstenen bruggenhoofden.


ID: 78524 | Bouwkundig element

Tervatebrug

Ijzerdijk (Diksmuide)
Restant van roodbakstenen bruggenhoofd en metalen leuning van de voormalige Tervatebrug. Voor het eerst aangeduid op de kaart van Ph. Vandermaelen (1850). De draaibrug Tervate wordt een eerste maal op 19 oktober 1914 door de Belgische genie en een tweede maal in mei 1940 door de Franse militairen opgeblazen.


ID: 78075 | Bouwkundig element

Appelmarktbrug

Kleine Dijk (Diksmuide)
Kleine Dijk zonder nummer/ Grote Dijk/ Vismarkt. Zogenaamde "Appelmarktbrug" over de Handzamevaart naar de Vismarkt. Naamgeving naar de oude naam "Appelmarkt" voor de Vismarkt. In 1921-1922 heropgebouwd naar het historische model van de bruggen over deze vaart, naar ontwerp van ingenieur C. Lesy (Brugge). Drieledige boogbrug in gele baksteenbouw, gebruik van arduin voor boogomlijsting en steunberen. Uitgewerkt met zwik naar de Kleine Dijk toe.


ID: 78076 | Bouwkundig element

Vaartbrug

Kleine Dijk (Diksmuide)
Zogenaamde "Vaartbrug". Niet historische brug tussen de Kleine Dijk en de Vaartstraat alwaar de Handzamevaart een scherpe bocht neemt. Deze brug werd gebouwd ter vervanging van de niet heropgebouwde "Alleyebrug".


ID: 78484 | Bouwkundig element

Wederopbouwhoeve De Groene Poort

Molenstraat 16 (Diksmuide)
De hoeve werd vernietigd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bij de wederopbouw werd de vooroorlogse opstelling grosso modo gerespecteerd, een aantal gebouwen werden mogelijk op de vooroorlogse fundamenten heropgebouwd, een aantal oude muurresten zijn geïntegreerd in de wederopbouw. Roodbakstenen boerenhuis op het voormalig opperhof, lang geelbakstenen schuurvolume met (dichtgemetselde) stal- en wagenhuistraveeën en voederkeuken en stal met bewaarde geelbakstenen muren van voor de Eerste Wereldoorlog.


ID: 78305 | Bouwkundig element

Brug over de Zaadgracht

Oude Zeedijk (Diksmuide)
Brug over de Zaadgracht naar de aanpalende weilanden. Geelbakstenen verankerde brug, vermoedelijk daterend uit de 19de eeuw. Korfboog onder strek, afboording van het wegdek door lage muurtjes.