5043 resultaten
ID: 307663 | Landschappelijk element

Nerm (Hoegaarden)
De weg is aangelegd in Tiense kwartsiet in onregelmatig verband en met boordstenen in Petit Granit. Op de rand van het plateau is de weg sterk ingesneden. De kasseiweg maakt deel uit van het historisch netwerk van wegen dat de gehuchten Aalst en Nerm verbond met dorpen en gehuchten ten noorden. In de loop van de 19de eeuw werd het eerste en meest steile deel van de weg gekasseid als deel van de dorpskern.
ID: 307963 | Landschappelijk element

Nerm (Hoegaarden)
De kasseiweg Nerm is gekasseid met Tiense kwartsiet in onregelmatig verband en heeft een uitgesproken bolrond profiel, afgeboord met kasseien in Tiense kwartsiet. De kasseiweg slingert tussen weilanden en is sterk ingesneden tussen steile taluds met hakhout van esdoorn en imposante hakhoutstoven van es. De huidige kasseiweg vormt een relict van de historische verbindingsweg met het zuidelijk gelegen dorp Zétrud-Lemay.
ID: 307666 | Landschappelijk element

Overhemstraat (Hoegaarden)
De kasseiweg maakt deel uit van het historisch kruispunt van oorspronkelijk zeven wegen ten noordwesten van het gehucht Overhem bij Meldert. De weg is aangelegd met kasseien in Tiense kwartsiet in onregelmatig verband en vormt de historische verbinding tussen Overhem en de hoofdbaan naar Opvelp. Via dit netwerk van wegen waren de uitgestrekte akkers op het plateau toegankelijk vanuit de omliggende dorpen.
ID: 210648 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Paardskerkhofstraat (Hoegaarden)
Het zicht met de enorme linde en de kleine kapel tegen de achtergrond van het open akkerlandschap is ruim bekend. Eind de jaren 1970, begin de jaren 1980 werd de kapel omver gereden en herbouwd met moderne materialen, maar de vorm bleef bewaard.
ID: 307655 | Landschappelijk element

Walestraat (Hoegaarden)
Het centrale deel van de Walestraat is gekasseid in Tiense kwartsiet in onregelmatig verband. De kasseiweg heeft een licht bolrond profiel en loopt tussen boordstenen van Petit Granit en Tiense kwartsiet. Waar de weg dieper is ingesneden, zijn er steile taluds met hakhout van onder andere es. De weg vormde de hoofdverbinding tussen Hoegaarden en Melin die het natuurlijke reliëf volgt en was deel van een dicht netwerk van holle wegen die de kouters doorkruisen.
ID: 135091 | Landschappelijk geheel

Hoeilaart (Hoeilaart), Overijse (Overijse), Sint-Genesius-Rode (Sint-Genesius-Rode)
Het Zoniënwoud, met een oppervlakte van circa 4400 hectare, is het grootste en best bewaarde relict van het historische Kolenwoud, dat stelselmatig kleiner werd. Een uitgebreid drevenpatroon doorsnijdt het bos. Het Zoniënwoud bestaat uit twee deelgebieden: het zuidwestelijk deel van het Zoniënwoud tussen Hoeilaart en Sint-Genesius-Rode en het noordoostelijk deel in Tervuren en Kraainem, dat ook het Kapucijnenbos, het Bos van Marnix en het arboretum van Tervuren bevat.
ID: 200187 | Bouwkundig element

Albert Biesmanslaan 1 (Hoeilaart)
Goed bewaard voorbeeld van een station van de Buurtspoorwegen, dat typologisch en architectonisch sterke overeenkomsten vertoont met de kleinere treinstations op het platteland uit einde 19de-begin 20ste eeuw.
ID: 200186 | Bouwkundig element

Groenendaalsesteenweg 149 (Hoeilaart)
Spoorwegstation met schuilplaats, gebouwd in 1893-1896. Karakteristiek voor het station van Groenendaal is de vrij luxueuze uitvoering met overvloedig gebruik van natuursteen en grote aandacht voor het detail.
ID: 305404 | Bouwkundig element

Overijsesteenweg 81 (Hoeilaart)
Ontwerper van het hele watervoorzieningsproject was Raymond Foucart; het ontwerp dat dateert uit de jaren 1920 werd uitgevoerd in de jaren 1930.
ID: 303000 | Bouwkundig element

Watertorenstraat (Hoeilaart)
Watertoren van het paddenstoeltype, uit het interbellum. Ontwerper van het hele watervoorzieningsproject was de Schaarbeekse architect Raymond Foucart.