Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

5043 resultaten


ID: 79619 | Bouwkundig element

Tramstatie

Stationsstraat 27 (Houthulst)
Voormalig station van de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen, zie historische foto's met op de puilijsten resp. de opschriften: "TRAMSTATIE IN DE VREDE STATION DU PAIX" en "PAKHUIS". Op 28 april 1898 diende de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen een vergunningsaanvraag in voor een lijn Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Zuidschote-Elverdinge-Ieper en een aftakking van Merkem over Noordschote-Reninge-Oostvleteren-Westvleteren-Krombeke tot en met Poperinge. Eenvoudig diephuis van twee bouwlagen en drie traveeën met puntgevel bekroond met drie topstukken, deels in simili. Links aansluitend pakhuis.


ID: 79624 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Kasteeldomein de Coninck de Merckem

Westbroekstraat 1 (Houthulst)
"Kasteel de Coninck de Merckem" met omliggend kasteelpark. Kasteel heropgebouwd in de jaren 1920 naar ontwerp van architect Jules Coomans (Ieper). In het kasteelpark bevindt zich onder meer een Duitse observatiepost uit de Eerste Wereldoorlog,


ID: 134009 | Landschappelijk element

Park van het kasteel De Coninck de Merckem

Westbroekstraat 1 (Houthulst)
Park en parkbos uit het interbellum waarvan de constellatie voor een groot deel teruggrijpt op een vroeg landschappelijke aanleg van het parkbos op het einde van de 18de eeuw en een park in landschappelijke stijl uit de tweede helft van de 19de eeuw.


ID: 79499 | Bouwkundig element

Hoeve gelegen aan de grens met Woumen

Woumenstraat 7 (Houthulst)
Hoeve gelegen aan de grens met Woumen. Ondanks zijn ligging in het volle frontgebied bleef de opkamer van het boerenhuis van vernietiging gespaard tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hoeve als dusdanig met vrijstaande bestanddelen aangegeven op de Ferrariskaart (1770-1778) en de de Ph. Vandermaelenkaart (circa 1850). Ten zuiden van het erf, villa uit de jaren 1970.


ID: 13183 | Bouwkundig element

Kasteeldomein Weyninckhoven

Geelhandlaan 1 (Hove)
Het T-vormig classicistisch kasteel is gelegen in een beboomd park binnen een brede omgrachting. In het domein staan ook een hovenierswoning en een koetshuis.


ID: 13205 | Bouwkundig element

Gasthuishoeven

Lintsesteenweg 697-699 (Hove)
Op gronden van Sint-Elisabethgasthuis van Antwerpen opgerichte, sterk verbouwde hoeven met losstaande bestanddelen, met kern uit de 18de eeuw.


ID: 13206 | Bouwkundig element

Domein landhuis Rodenburg

Lintsesteenweg 739 (Hove)
Het kasteel werd in 1902 opgetrokken in neo-Vlaamserenaissance-stijl naar ontwerp van architect Eugène Geefs. Vermoedelijk werd in 1906 de hovenierswoning Borgland bijgebouwd.


ID: 13225 | Bouwkundig element

Kasteeldomein Rattennest

Mortselsesteenweg 91 (Hove)
Het huidig gebouw dateert uit de eerste helft van de 18de eeuw. Het kasteel en een deel van het oorspronkelijke domein bleef ongerept behouden te midden van een villawijk.


ID: 13235 | Bouwkundig element

Kasteel Cappenberg

Wouwstraat 44 (Hove)
Kasteel op rechthoekige plattegrond, ingeplant in beboomde tuin met grasperk aan zuidzijde.


ID: 135099 | Landschappelijk geheel

Margijsbos en Kasteel Van Der Vorst

Huldenberg, Loonbeek (Huldenberg)
Het Margijsbos of het historische Sergijsbos op de oostflank van de IJsevallei komt reeds voor op de Ferrariskaart. Het voorheen omgracht en gedeeltelijk ommuurd kasteeldomein Van Der Vorst vormde een feodale site met kasteel, castrale kapel (de huidige Sint-Antoniuskapel) en watermolen. Een lange rechtgetrokken sectie van de IJse die eindigt bij de watermolen vormde de hoofdas van het domein. In het microreliëf zijn de oorspronkelijke oevers van talrijke vijvers nog duidelijk te bespeuren. Na de verlanding heeft zich een rijk, beekbegeleidend bostype ontwikkeld, dat onmerkbaar overgaat in de beboste hellingen. Restanten van de formele parkaanleg zijn oude meidoorn- of haagbeukhagen, zwaar afgetopte zomerlindes en oude beuken. Door de eerder beperkte aanleg in de 18de eeuw heeft het Margijsbos zijn primitief wegenpatroon met hellingopwaarts kronkelende holle wegen behouden.