10625 resultaten
ID: 78251 | Bouwkundig element
Ijzerdijk 72 (Diksmuide)
Achteringelegen wederopbouwhoeve met losse lage bestanddelen vierkant opgesteld rondom geasfalteerd erf. Als omwalde hoevesite onder de naam "Ten Keynge" reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778). Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikt als Duitse voorpost. Samen met de hoeves IJzerdijk nummer 73 en 74 in de jaren 1920 heropgebouwd naar ontwerp van architect Théodore Raison (Brugge).
ID: 78252 | Bouwkundig element
Ijzerdijk 73 (Diksmuide)
Achteringelegen wederopbouwhoeve met losse lage bestanddelen in vierkante opstelling rondom verhard erf. Als hoevesite reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778). Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikt als Duitse voorpost en in de jaren 1920 samen met de hoeves IJzerdijk nummer 72 en 74 heropgebouwd naar ontwerp van architect Théodore Raison (Brugge).
ID: 78253 | Bouwkundig element
Ijzerdijk 74 (Diksmuide)
Aan de straat gelegen wederopbouwhoeve met losse lage bestanddelen vierkant opgesteld rondom verhard erf. Als site reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778) en in de jaren 1920 dichter bij de straat heropgebouwd naar ontwerp van architect Théodore Raison (Brugge). Ten oosten van het erf, boerenhuis met rechthoekige muuropeningen in korfboognissen.
ID: 78263 | Bouwkundig element
Kaaskerkestraat 115 (Diksmuide)
Aan de straat gelegen wederopbouwhoeve uit de jaren 1920. Als achteringelegen hoevesite reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778) en als hoevesite met restant van omwalling aangeduid op de Atlas der Buurtwegen (circa 1843). Na de Eerste Wereldoorlog dichter bij de straat heropgebouwd. Losse lage bakstenen bestanddelen U-vormig rondom verhard erf opgesteld.
ID: 78264 | Bouwkundig element
Kaaskerkestraat 156 (Diksmuide)
Aan de straat gelegen wederopbouwhoeve van 1920 met jaarankers. Als achterin gelegen site reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778).
ID: 78259 | Bouwkundig element
Kaaskerkestraat 82 (Diksmuide)
Aan de straat gelegen wederopbouwhoeve met losse geelbakstenen bestanddelen U-vormig opgesteld rondom deels verhard erf. Als achteringelegen hoevesite reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778), maar na de Eerste Wereldoorlog dichter bij de straat heropgebouwd. Ten noorden van het erf, naar de straat georiënteerd boerenhuis van anderhalve bouwlaag onder pannen zadeldak met voorliggende tuin.
ID: 78514 | Bouwkundig element
Kapellestraat 3 (Diksmuide)
Aan de straat gelegen hoeve, heropgebouwd in de jaren 1920. Losstaande geelbakstenen bestanddelen onder pannen schild- en zadeldaken. Bewaarde elementen bij het boerenhuis: dakruiter met klokje en deur in een geriemde omlijsting. Gaaf bewaarde schuur met geïncorporeerd dubbel wagenhuis, met als markerende elementen voor de wederopbouw de aandaken, de steunberen en de korfboogpoorten.
ID: 78267 | Bouwkundig element
Kapellestraat 7 (Diksmuide)
Als site voor het eerst aangeduid op de Atlas der Buurtwegen (circa 1843). Achteringelegen wederopbouwhoeve met losse bestanddelen, U-vormig opgesteld. Ten zuiden van het erf, L-vormige opstelling van het boerenhuis met ten westen aansluitende stalvleugel. Ten noorden, schuurvleugel met rechts geïncorporeerd wagenhuis van één travee. Eerder uitzonderlijke opstelling van een tweede stalvleugel ten zuiden en evenwijdig met het boerenhuis. Heropgebouwd in de jaren 1920 naar ontwerp van architect Lucien Coppé (Brugge).
ID: 78531 | Bouwkundig element
Kasteelhoevestraat 2 (Diksmuide)
Het landgoed Vicogne met bijzonder verzorgd landhuis en een aansluitende hoeve-uitbating werd in 1924-1925 heropgebouwd naar ontwerp van de Veurnse architect Camille Van Elslande. De Kasteelhoevestraat vormt de dreef naar het landgoed, en is gelegen in de as van de toegangspoort. De site gaat terug op het vroegere kloosterdomein van de Noord-Franse abdij van Vicogne.
ID: 78203 | Bouwkundig element
Kattestraat 5 (Diksmuide)
Hoeve waarvan boerenhuis en aansluitende stal dateren van 1908, zie jaarsteen. Eén van de weinige gebouwen op Esens grondgebied die de Eerste Wereldoorlog overleefden. Dubbele dwarsschuur uit de jaren 1920, met geïncorporeerde stal.