Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

4939 resultaten


ID: 308393 | Landschappelijk element

Kasseiweg Walsbetsestraat

Walsbetsestraat (Landen)
De Walsbetsestraat is een kasseiweg met gemengde samenstelling die van Waasmont naar Walsbets loopt. Een zijweg genaamd het Ridderspad is eveneens gekasseid. De weg maakt deel uit van een historisch netwerk aan parallelle wegen die de akkers doorkruisen tussen Waasmont en Walsbets. In de eerste helft van de 20ste eeuw werd de weg ter hoogte van de kruising met de spoorlijn en op de grens van de gemeenten Waasmont en Walsbets gewijzigd en met een kleine bocht omgeleid.


ID: 307529 | Bouwkundig element

Wederopbouwhoeve

Diksmuidestraat 21 (Langemark-Poelkapelle)
De achterin gelegen wederopbouwhoeve telt twee vrijstaande gebouwen, die omstreeks 1923 ex situ werden heropgebouwd. Tegen en nabij de hoevegebouwen zijn recentere loodsen gebouwd.


ID: 44145 | Bouwkundig element

Station Poelkapelle

Houthulstseweg 94 (Langemark-Poelkapelle)
Voormalig station aan de toenmalige spoorlijn Armentières-Oostende, analoog met andere heropgebouwde stations van de N.M.B.S. in de streek, zie Langemark, Boezinge, Vlamertinge en andere.


ID: 44146 | Bouwkundig element

Modelhoeve Boskasteel uit de wederopbouwperiode

Kattestraat 18 (Langemark-Poelkapelle)
De naam Boskasteel verwijst naar het Houthulstbos, ten noorden van de hoeve. Dit erg uitgestrekte bos omsloot in de 19de eeuw deze toen onbebouwde plek. Rond 1850 bevond zich even ten noorden wel een kasteel met kleine hoeve. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd dit kasteel – soms op minder dan een kilometer van het front gelegen – vernield. In 1924 werd de ontvangen oorlogsschade geïnvesteerd in de ex situ bouw van een grote modelhoeve in plaats van de wederopbouw van het kasteel met kleine hoeve.


ID: 44104 | Bouwkundig element

Station Langemark en stationschefwoning

Nieuwe Kalsijde 21, Statiestraat 22 (Langemark-Poelkapelle)
Voormalig stationnetje daterend van de jaren 1920, aan de toenmalige spoorlijn Armentières-Oostende. Soortgelijk wederopbouw-stationnetje onder meer te Poelkapelle, Boezinge en Vlamertinge. In de nabijheid, aan spoorwegoverkant, voormalige stationschefwoning: bakstenen gebouwtje van twee bouwlagen op L-vormige plattegrond onder haakse pannen zadeldaken.


ID: 217137 | Bouwkundig element

Steenstratebrug

Provincieweg (Langemark-Poelkapelle)
Brug uit 1955, naar ontwerp van L. Durin.


ID: 47797 | Bouwkundig element

Hoeve 't Hof te Voorde

Dries 50 (Lebbeke)
De configuratie van de huidige, vermoedelijk laat 19de-eeuwse bedrijfsgebouwen in U-vorm, gaat nog terug op de voordien al bestaande semi-gesloten aanleg van de grote pachthoeve; deze landgebouwen werden volgens het kadasterarchief vervangen tussen omstreeks 1860 en 1894. Van de vroegere waterpartijen bleef enkel een achter de hoeve gelegen vijver over.


ID: 47692 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Heizijde

Eeksken 67 (Lebbeke)
Het station Heizijde is gelegen op de lijn Dendermonde-Asse-Brussel in het uiterste oosten van de gemeente op de grens met Opwijk. De halte werd opgericht op 1 oktober 1904. Het stationnetje zelf werd gebouwd in 1907 en is hiermee het derde station dat op grondgebied van de gemeente gebouwd werd.


ID: 47742 | Bouwkundig element

Brouwerswoning Du Bois-Haems met tuin

Leo Duboisstraat 48 (Lebbeke)
Neoclassicistisch herenhuis, brouwerswoning, van 1868 met dubbelhuisopstand, vijf traveeën met links een geaccentueerde poorttravee. Links bleef de muur van het voormalige brouwerijgebouw bewaard. Park, aangelegd in landschapsstijl op het einde van de jaren 1880 met nog de oorspronkelijke aanleg met slingerpaden, boompartijen, vijver en heuvel met paviljoentje.


ID: 47860 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Kasteeldomein van Wieze

Nieuwstraat 20 (Lebbeke)
Het kasteeldomein van Wieze had in oorsprong een middeleeuwse opper- en neerhofconfiguratie, waarvan de bewaarde resten van de gracht, de 19de-eeuwse heraanleg van het park met noordwaartse uitbreiding, onder andere met aanleg van dreven, alsook de bakstenen afsluitmuur langs de straat, nog getuigen.