30 resultaten
ID: 215982 | Bouwkundig element
Rijnkaai (Antwerpen)
De elektrische walkraan 343 HA werd in 1953 gebouwd door Demag.
ID: 215972 | Bouwkundig element
Siberiastraat (Antwerpen)
De hydraulische walkraan 97 is een portaalpiramidekraan gebouwd door La Meuse in Luik in 1912.
ID: 200734 | Bouwkundig element
Voorhavenlaan (Gent)
Twee elektrische halfportaalkranen (nummers 15 en 22), vervaardigd door Le Titan Anversois en door de stad aangekocht in 1905 ter vervanging van de eind-19de-eeuwse stoomkranen die de Voorhaven bedienden. De kranen zijn de enige twee resterende kranen van een lot van 25 elektrische kranen die vanaf 1910 in werking waren.
ID: 13125 | Bouwkundig element
Herbekestraat 61 (Hemiksem)
Voormalige cementfabriek J. Van den Heuvel, opgericht in 1905, werd een N.V. onder de benaming S.A. Ciments J. Van den Heuvel en in 1922 werd de fabriek geheel gemoderniseerd en de installaties herbouwd.
ID: 206581 | Bouwkundig element
Baron D'Eynattenstraat 2-6, Engels Plein 13-17, Vaartkom 29-37 (Leuven)
Graanverwerkend bedrijf, U-vormig ingeplant rondom een binnenkoer omvatte het gebouwen voor ontvangst, kuisen, drogen, onderbrengen van de graangewassen, de eigenlijke molen, magazijnen en burelen en een laad- en losinstallatie.
ID: 206582 | Bouwkundig element
Havenkant 30-32, Stapelhuisstraat 4 (Leuven)
In oorsprong een onderdeel van de urbanisatie die de Stad Leuven vanaf 1754 doorvoerde in het gebied rondom de Vaartkom, quasi vrijstaand rechthoekig volume met voorgevel aan de Havenkant en muurafsluiting aan de Stapelhuisstraat.
ID: 206583 | Bouwkundig element
Vaartkom 39-45 (Leuven)
Industrieel complex dat het volledige bouwblok beslaat met onder meer silotoren, magazijn en kantoren, maalderijgebouwen, gebouwd in 1935 met uitbreidingen in 1941, 1946 en laad en losinstallatie van 1952.
ID: 56832 | Bouwkundig element
Stapelhuisstraat 1, Westkaai-Vlotdok (Oostende)
Koninklijk Stapelhuis. Alleenstaande opslagplaats, als enige overblijvende van een reeks van zes, waarvan de grondvesten worden begonnen in 1906; tegelijk worden twee treinsporen op de kade aangelegd. Pakhuis van twintig/vier traveeën en twee bouwlagen onder plat dak. De halfportaalkraan nr. 2 is de enige overblijvende kraan van de zes die in 1911 worden gemonteerd op de Westkaai van het Vlotdok en tot 1969 in werking bleven.
ID: 200507 | Bouwkundig element
Westakker (Stekene)
Voorbeeld van een op sporen op de havenkaden rijdende hydraulische portaalpyramide- of hoogportaalkraan uit 1912, gebouwd door één van de belangrijke Belgische constructeurs.
ID: 201054 | Bouwkundig element
Philippe Saveryslaan (Temse)
Betreft een typevoorbeeld van een elektrische torenkraan geconstrueerd in 1957 en die zowel uit een vakwerkconstructie als uit een gelaste staalconstructie bestaat. Het gaat om de laatste resterende materiële getuige van een bekende en in 1996 stilgevallen scheepswerf die reeds in 1829 werd opgericht.