556 resultaten
ID: 307888 | Landschappelijk element
Steenrotsstraat (Lubbeek)
De Zavelstraat in Pellenberg is een gekasseide, holle weg, waarbij onder andere het streekeigen materiaal kassei van Tiense kwartsiet maar ook van porfier en grès werd gebruikt. In het verlengde ligt de gekasseide Steenrotsstraat. Het tracé van beide wegen loopt verder door, maar dat is niet verder in streekeigen materiaal uitgevoerd.
ID: 135395 | Landschappelijk geheel
Etikhove, Maarke-Kerkem, Nukerke (Maarkedal)
‘De Heuvel van Bossenare’ bevindt zich ten oosten van Etikhove en ten noordwesten van het gehucht Kerkem, centraal in de Vlaamse Ardennen. De vallei van de Nederaalbeek is te herkennen aan de natte graslanden met knotbomen, enkele kleine percelen bos en beekbegeleidende vegetatie. Er komen ook enkele akkers in voor. Het betreft hier een asymmetrische vallei, typerend voor de Vlaamse Ardennen, waarvan de oostelijke dalwand steiler is dan de andere. Ten oosten van de vallei, net erbuiten en aan de rand van de Bossenarekouter, komen enkele grote hoeven voor. De Bossenarekouter, met molen op de top, is een open gebied. De noordelijke en oostelijke flanken van de Bossenareheuvel zijn grotendeels in gebruik als akkerland en bieden een vrij zicht op de noordelijk gelegen vallei van de Maarkebeek en de oostelijk gelegen vallei van de Pauwelsbeek.
ID: 200859 | Landschappelijk element
Donderij, Hof te Fiennesstraat (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200867 | Landschappelijk element
Eikenberg (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200864 | Landschappelijk element
Etikhoveplein (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200865 | Landschappelijk element
Etikhovestraat (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27859 | Bouwkundig element
Gansbeekstraat 6 (Maarkedal)
Achterin gelegen hoeve met rechte gekasseide toegangsweg. Van een hoeve met losse bestanddelen in baksteenbouw uit het tweede kwart van de 19de eeuw, door toevoeging en uitbreiding van de bedrijfsgebouwen voornamelijk in de eerste helft van de 20ste eeuw, geëvolueerd naar een gesloten hoeve.
ID: 200866 | Landschappelijk element
Gieterijstraat (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27880 | Bouwkundig element
Louise-Mariestraat 15 (Maarkedal)
Herenwoning met ruime, omringende beboomde tuin. Bakstenen dubbelhuis uit 1869 van twee bouwlagen en zes traveeën onder pannen zadeldak. Dienstvleugel van twee bouwlagen met stallen en bakoven op begane grond. Losstaand circa 10 jaar later bijgevoegd bakstenen koetshuis onder zadeldak. Op lichte verhevenheid van de tuin, merkwaardig rond en hoog tuinpaviljoen, waarschijnlijk uit het begin van het vierde kwart van de 19de eeuw.
ID: 200863 | Landschappelijk element
Mariaborrestraat (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.