5035 resultaten
ID: 5662 | Bouwkundig element

Oudeleeuwenrui 32-34 (Antwerpen)
Samenstel van drie pakhuizen en natiegebouwen, waarvan het middenpand en het Magazijn St. Joseph, respectievelijk in 1859 en 1863 gebouwd door de aannemer-architect Jean Baptiste Winders in opdracht van de heren Van Cuyck en Van Grimbergen, vanaf 1869 de Wijngaard Natie huisvestte. Linker pakhuis door P.J. Van Noten uit 1859-1860.
ID: 5665 | Bouwkundig element

Oudeleeuwenrui 46-48 (Antwerpen)
Natiegebouw in art-nouveaustijl, gebouwd in opdracht van de Zuid-Natie, naar een ontwerp door de architect Frans Seroen uit 1905. Tijdens dezelfde bouwcampagne werd aan het oostelijk uiteinde van het L-vormige perceel, een tweede gebouw of gevelfront opgetrokken.
ID: 5651 | Bouwkundig element

Oudeleeuwenrui 7-11 (Antwerpen)
Geheel van twee haaks op elkaar ingeplante pakhuizen, gebouwd in opdracht van de firma Van den Bergh & Cie, naar ontwerpen door de architect Frans J.H. Bex. Als eerste kwam in 1850 het rechter pand tot stand, in 1862 gevolgd door het linker pand.
ID: 10763 | Bouwkundig element

Petroleumbrug (Antwerpen)
Straussbrug van 1950 tussen Marshalldok en Hansadok, met stalen brandwerende puntdeuren onder de brug voor noodgeval en brugwachtershuis. Wordt eerlang vernieuwd.
ID: 213448 | Bouwkundig element

Petroleumkaai (Antwerpen)
Deze "petroljetty", die met leidingen rechtstreeks aangesloten is met de petroleumtanks op het terrein, is een unicum in de Antwerpse haven.
ID: 213450 | Bouwkundig element

Petroleumkaai (Antwerpen)
De houten aanlegsteiger werd aangelegd in 1934, bij de uitbreiding van Petroleum Zuid.
ID: 213451 | Bouwkundig element

Petroleumkaai (Antwerpen)
Aan de Petroleumkaai liggen drie pieren, aangelegd voor het aanmeren van schepen ter hoogte van Petroleum Zuid. De meest noordelijke pier is de oudste en de grootste en werd in 1902-1903 aangelegd.
ID: 209235 | Bouwkundig element

Plantinkaai, Sint-Michielskaai (Antwerpen)
De zeven resterende groepen afdaken langs de Scheldekaaien, van Ledeganckkaai tot Rijnkaai, gaan terug tot het grootschalige infrastructuurproject dat tussen 1877 en 1885 door de rechttrekking van de Schelde een nieuwe havenstrook ontwikkelde.
ID: 11630 | Bouwkundig element

Prinses Astridlaan 24 (Antwerpen)
Transformatiepost in neotraditionele stijl, in 1928 gebouwd in opdracht van de Société d’Electricité de l’Escaut.
ID: 127115 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Quinten Matsijslei, Rubenslei, Van Eycklei (Antwerpen)
Het Stadspark van Antwerpen, een driehoekig park tussen de Quinten Matsyslei, de Rubenslei en de Van Eycklei, werd in 1869 ontworpen door de Duitse landschapsarchitect Eduard Keilig. Keilig transformeerde de gedemilitariseerde Spaanse omwallingen en de Hollandse 'lunet van Herentals' tot openbaar park. Hij opteerde daarbij voor een opmerkelijk contrast tussen de grillige vijver met eiland en hangbrug, en een lange grashelling met steile rotspartijen. In het park bevinden zich ook beelden en gedenktekens, evenals bunkers uit Duitse bezetting van de Tweede Wereldoorlog.