4941 resultaten
ID: 5651 | Bouwkundig element
Oudeleeuwenrui 7-11 (Antwerpen)
Geheel van twee haaks op elkaar ingeplante pakhuizen, gebouwd in opdracht van de firma Van den Bergh & Cie, naar ontwerpen door de architect Frans J.H. Bex. Als eerste kwam in 1850 het rechter pand tot stand, in 1862 gevolgd door het linker pand.
ID: 10763 | Bouwkundig element
Petroleumbrug (Antwerpen)
Straussbrug van 1950 tussen Marshalldok en Hansadok, met stalen brandwerende puntdeuren onder de brug voor noodgeval en brugwachtershuis. Wordt eerlang vernieuwd.
ID: 213448 | Bouwkundig element
Petroleumkaai (Antwerpen)
Deze "petroljetty", die met leidingen rechtstreeks aangesloten is met de petroleumtanks op het terrein, is een unicum in de Antwerpse haven.
ID: 213450 | Bouwkundig element
Petroleumkaai (Antwerpen)
De houten aanlegsteiger werd aangelegd in 1934, bij de uitbreiding van Petroleum Zuid.
ID: 213451 | Bouwkundig element
Petroleumkaai (Antwerpen)
Aan de Petroleumkaai liggen drie pieren, aangelegd voor het aanmeren van schepen ter hoogte van Petroleum Zuid. De meest noordelijke pier is de oudste en de grootste en werd in 1902-1903 aangelegd.
ID: 209235 | Bouwkundig element
Plantinkaai, Sint-Michielskaai (Antwerpen)
De zeven resterende groepen afdaken langs de Scheldekaaien, van Ledeganckkaai tot Rijnkaai, gaan terug tot het grootschalige infrastructuurproject dat tussen 1877 en 1885 door de rechttrekking van de Schelde een nieuwe havenstrook ontwikkelde.
ID: 11630 | Bouwkundig element
Prinses Astridlaan 24 (Antwerpen)
Transformatiepost in neotraditionele stijl, in 1928 gebouwd in opdracht van de Société d’Electricité de l’Escaut.
ID: 127115 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Quinten Matsijslei, Rubenslei, Van Eycklei (Antwerpen)
Het Stadspark van Antwerpen, een driehoekig park tussen de Quinten Matsyslei, de Rubenslei en de Van Eycklei, werd in 1869 ontworpen door de Duitse landschapsarchitect Eduard Keilig.
ID: 200506 | Bouwkundig element
Rijnkaai (Antwerpen)
Enig nog resterend en goed voorbeeld van een op sporen op de havenkaden rijdende elektrische kraan uit 1953-54, uitgerust met een topbeweging met tegengewicht, gebouwd door één van de belangrijke Belgische constructeurs.
ID: 200508 | Bouwkundig element
Rijnkaai (Antwerpen)
Enig nog resterend en goed bewaard exemplaar van twintig op sporen op de havenkaden rijdende elektrische stukgoedkranen uit 1958-59, uitzonderlijk gebouwd door een Duitse firma in een periode waarin de meeste kranen Boomse kranen waren.