Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

5045 resultaten


ID: 207039 | Bouwkundig element

Langgestrekte vakwerkhoeve

Tegelrijstraat 8 (Nieuwerkerken)
Het huidige, langgestrekte vakwerkvolume (met stal-woonhuis ordonnantie) staat vermoedelijk reeds ingetekend op de Ferrariskaart (1771-77) als onderdeel van een hoevecomplex met losstaande bestanddelen, gelegen in het gehucht “Tichlerey”.


ID: 22650 | Bouwkundig element

Langgestrekte hoeve

Verlaerstraat 59 (Nieuwerkerken)
Langgestrekte hoeve uit de 2de helft van de 19de eeuw, met ordonnantie: stal-woonhuis.


ID: 200701 | Bouwkundig element

Kattesas of Oude Veurnesas

Albert I laan (Nieuwpoort)
Het sas werd herbouwd in 1818, toen de versterkingswerken rond Nieuwpoort gemoderniseerd werden in het kader van de uitbouw van de Wellingtonlinie. De werken werden uitgevoerd door een lokale aannemer, wellicht op basis van plannen opgemaakt door de Brugse ingenieur Jacob Dekaestecker. In 1876-1878 werd het sas nogmaals herbouwd, toen ook het volledige Ganzenpootcomplex heraangelegd werd. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd om via het Kattesas de IJzervlakte te laten overstromen. Van het Oude Veurnesas bleven de sluiswanden in blauwe hardsteen bewaard.


ID: 200833 | Bouwkundig element

Versterkte stationsruïne Frontzate

Hemmestraat (Nieuwpoort)
Tijdens de late 19de eeuw werd in Ramskapelle, langs de uit 1868 daterende spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide, een eenvoudig stationnetje opgetrokken. Het behoorde tot een typegebouw dat de Belgische spoorwegen omstreeks 1890 invoerden.


ID: 83677 | Bouwkundig element

Parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw

Hendrik Geeraertplein 6 (Nieuwpoort)
Parochiekerk gelegen binnen de voormalige vestingen, in het meest zuidelijke stadsgedeelte in nabijheid van de vroegere zuidelijke stadspoort. Reconstructie van circa 1922 van in oorsprong gotische hallenkerk met neogotische toren naast het noordelijke transept, omgeven door omhaagde grasperken afgezoomd met linden; natuurstenen zuil met verweerde inscriptie, vermoedelijk afkomstig uit de voormalige 15de-eeuwse kerk, ten zuiden van het huidig kerkgebouw.


ID: 16649 | Bouwkundig element

Hoeve Koolhof

Koolhofstraat 7 (Nieuwpoort)
Hoeve met losse bestanddelen. Behouden boerenhuis op terp ten noorden van neerhof met rechthoekige vaalt waarrond dwarsschuur en stallen; terp oorspronkelijk omwald confer sporen van bakstenen brug tussen neer- en opperhof; moestuin voor woonhuis.


ID: 200707 | Archeologisch element

Vuurtoren De Vierboete

Kromme Hoek (Nieuwpoort)
De Nieuwpoortse Vierboete - een verbastering van het Franse "Bouter le feu" - werd gebouwd in de late 13de -begin 14de eeuw, de periode dat de Duitse Hanze onder leiding van de stad Lübeck maritieme contacten aanknoopte met de Vlaamse steden.


ID: 16650 | Bouwkundig element

Hoeve 't Jockveldt in wederopbouwarchitectuur

Molenstraat 30 (Nieuwpoort)
Kort na de Eerste Wereldoorlog heropgebouwde hoeve met semigesloten opstelling van bakstenen gebouwen onder zadeldak rondom begrint erf, midden volledig bewaarde vierkante omwalling; zuidelijke toegangsbrug met hekpijlers en aansluitende, deels gekasseide oprit.


ID: 200822 | Bouwkundig element

Vuurtoren en betonnen hekwerk

Oude Zeedijk (Nieuwpoort)
De huidige vuurtoren had een voorganger die op dezelfde plaats werd opgetrokken in 1883. Onthoofd tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1923 wordt een nieuw exemplaar gebouwd dat in 1926 in gebruik wordt genomen. In 1944 wordt deze toren uit wraakzucht door de Nazi's opgeblazen. De huidige vuurtoren wordt op 21 maart 1949 in gebruik genomen en is wat architectuur aangaat duidelijk geïnspireerd op de toren van 1923-26. Rond het terrein staat een betonnen hekwerk.


ID: 301565 | Bouwkundig element

Sifon van de Kruisvaart

Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
De sifon van de Kruisvaart is een waterbouwkundige constructie gebouwd in 1859 en aangepast omstreeks 1884, waarin met behulp van een hevel een waterdoorgang kan worden verzekerd onder een kanaal en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.