487 resultaten
ID: 9318 | Bouwkundig element
Botermelkstraat (Ninove)
Interessante spoorweg-onderbrugging uit de 19de eeuw: bakstenen brugpijlers met natuurstenen hoekstenen, waarop brugdek uit metalen liggers.
ID: 9508 | Bouwkundig element
Schuitstraat (Ninove)
Constructief interessant vakwerkboogbruggetje met geklonken I- en L-ijzers, via opleggingen rustend op bakstenen pijlers met natuurstenen decoratie, van begin 20ste eeuw.
ID: 77743 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Bosweg, Cederdreef, Groendreef 18, Iependreef, Konterdamkaai, Platanendreef 1-2, Populierendreef, Slimmersdreef (Oostende)
Het Maria-Hendrikapark werd tussen 1888 en 1892 aangelegd naar ontwerp van E. Keilig op initiatief van koning Leopold II. Latere aanpassingen gebeurden onder leiding van ontwerper E. Lainé. Het park is aangelegd in een gemengde parkstijl met een algemene landschappelijke structuur waarbij de waterpartijen, het wegennet, de open grasperken en gesloten boompartijen kenmerkend zijn.
ID: 56732 | Bouwkundig element
Dorpsstraat 80 (Oostende)
Georiënteerde hallenkerk met toren west, teruggaand tot de 14de eeuw, gelegen in pittoresk kader tegen ongerepte duinengordel, waardoor beter bekend als het "Duinenkerkje". Omringd door een trapeziumvormig kerkhof en ten zuiden ligt er een 19de-eeuws vissershuisje.
ID: 56829 | Bouwkundig element
Graaf de Smet de Naeyerlaan (Oostende)
Verbindingsbruggen circa 1900 aangelegd als onderdeel van de Koninklijke Baan, de ontsluitingsweg van de volledige kust uitgebouwd op initiatief van koning Leopold II. Opeenvolging van drie bruggen: een kleine brug op I-profielen over de Slachthuiskaai, een vaste brug over een inmiddels verdwenen afvoerkanaal, een vaste krukbrug over de spoorweg; de draaibrug over de Demeysluis sluit hierop aan. Draaibrug geconstrueerd in 1902-1903; andere bruggen in 1903-1905 in één fase gebouwd door de Franse architect Alban Chambon.
ID: 73725 | Bouwkundig element
Graaf de Smet de Naeyerlaan (Oostende)
Stalen draaibrug over het bovenhoofd van de Zeesluis Demey, gebouwd in het kader van de uitvoering van de sluis: pijlers van 1902, stalen brug gemonteerd in 1903. In de Tweede Wereldoorlog wordt de brug vernield; hersteld in 1946. Met uitzondering van de dwarsliggers volledig vernieuwd in 1994.
ID: 56978 | Bouwkundig element
Koning Boudewijnpromenade (Oostende)
De Drie Gapers, bogenbrug als verbinding tussen de gaanderij van 1955 en de Koninklijke Gaanderijen; toegang tot de Koninginnelaan. Aan zeezijde, bronzen ruiterstandbeeld van Leopold II naar ontwerp van beeldhouwer Alfred (beeld) en zijn broer Antoine (sokkel) Courtens, ingehuldigd in 1931.
ID: 77710 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Leopold II-laan, Leopoldpark (Oostende)
Het Leopoldpark van Oostende werd tijdens de tweede helft van de 19de eeuw aangelegd naar ontwerp van Louis Fuchs. Het park omvat tevens enkele elementen die al dan niet in de loop der tijd werden toegevoegd en intussen essentieel en geïntegreerd onderdeel van de parkaanleg zijn, onder meer de brugjes, het bloemenuurwerk (met klok), de parkkiosk en de pergola.
ID: 56827 | Bouwkundig element
Slijkensesteenweg (Oostende)
Sluis in het Vlotdok, als toegang tot de Handelshaven, gebouwd in de kom van de oude Franse spuikom; eerste steenlegging op 19 juni 1898 door Koning Leopold II. Genoemd naar ir. P. De Mey, die de leiding heeft over de uitbreidingswerken van de haven tussen 1898 en 1914.
ID: 56813 | Bouwkundig element
Vindictivelaan (Oostende)
Jachthaven Mercator, ten zuiden van het stadscentrum gelegen in de voormalige 18de-eeuwse handelsdokken, nu gebruikt voor jachten en vreemde oorlogsbodems op bezoek, driehonderd aanlegplaatsen.