63 resultaten
ID: 308444 | Landschappelijk element
Torendreef, Vierschaar (Kluisbergen)
De lange, centrale ontsluitingsweg in het Kluisbos is een oude grensweg. Gelegen bovenop de heuvelkam markeert het de gewestgrens.
ID: 10594 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Neerloop 12-13 (Lier)
Omgrachte hoeve met losstaande bestanddelen, in kern zeker opklimmend tot de 17de eeuw, doch herhaaldelijk aangepast. De site is toegankelijk via een half verharde toegangsdreef met opgaande lindes.
ID: 305205 | Landschappelijk element
Heffen (Mechelen)
Waar de Schotelveldstraat een bocht maakt naar het westen, loopt de weg als half harde dreef rechtdoor. De dreef is langs weerszijden beplant met een rij opgaande beuken, zowel rode als gewone beuk. De dreef markeert in dit bosperceel de weg naar het Klein Broek en komt uit bij een tweede dwarse beukendreef die naar 't Fonteintje leidt. Op de Kabinetskaart van de Ferraris wordt het tracé van deze dreef reeds afgebeeld als een voetweg die recht over de akkers naar het broek leidt, parallel met de hoofdweg. Ter hoogte van het broek kruist deze weg de administratieve grens tussen Brabant en Mechelen. Op de 19de-eeuwse Poppkaart wordt de weg aangeduid als 'Langveldwegel' die evenwijdig loopt met de Schotelveldstraat. De aanplant van de beukendreef gebeurde vermoedelijk pas in het begin van de 20ste eeuw.
ID: 305211 | Landschappelijk element
Heffenveldweg (Mechelen)
Van bij een kruispunt van wegen bij de Nuffelstraat leidt een onverharde weg recht naar het zuidoosten. De weg loopt tussen de uitgestrekte akkerpercelen van het Heffenveld met open zichten rondom. De veldweg kruist twee verbindingswegen naar het zuiden en loopt als half verharde weg door tot in de dorpskom van Heffen. De weg eindigt tussen twee huizen op het dorpsplein van Heffen, vlakbij de parochiekerk. Het laatste deel van de Heffenveldweg wordt ook Kerkweg genoemd. Deze weg wordt reeds afgebeeld op de 18de-eeuwse Kaart van Villaret en de Kabinetskaart van de Ferraris en loopt over de uitgestrekte kouters van Heffen tot in het dorp. De veldweg loopt ook min of meer parallel met de 'Grand Chemin de Dendermonde à Malines'. Op de Poppkaart wordt de volledige weg aangeduid als 'Kerkweg'.
ID: 200838 | Bouwkundig element
Ramskapellestraat (Nieuwpoort)
Belgische militaire begraafplaats met doden uit de Eerste Wereldoorlog. De begraafplaats wordt gekenmerkt door een driehoekige plattegrond, een bakstenen voormuur tussen hogere hardstenen en bakstenen pijlers met traliewerk en een toegangshekken, lichte niveauverschillen, symmetrisch aangelegde gebogen rijen grafstenen met hagen.
ID: 306672 | Landschappelijk element
Oude Eichembaan (Ninove)
Van in Eichem loopt een onverharde voetweg, de Waeleweg, langs de valleirand naar het noordoosten. De voetweg kruist de Eichembeek en loopt tussen uitgestrekte akkers en gaat over in de Wildemeersweg. Voorbij de Spoorwegstraat is de weg verhard met betonplaten en aangeduid als Oude Eichembaan. De voetweg leidt verder het plateau op en eindigt bij het wegenknooppunt ter hoogte van Preulegem. Deze weg wordt al afgebeeld op de Kabinetskaart van de Ferraris en vormt een historische route naar het centrum van Eichem. De voetweg vertrok bij het kruispunt met de steenweg Geraardsbergen-Ninove en liep tussen de akkers door. Deze weg vormde een alternatief voor de vaak drukke hoofdweg en bood voetverkeer een gemakkelijke doorsteekroute langs de rand van de vallei. Op de Poppkaart wordt het volledige traject aangeduid als 'Eychem weg'.
ID: 306669 | Landschappelijk element
Pollare-Dorp, Roost (Ninove)
In het gehucht Flierendries leidt een asfaltweg naar de Dender. Voorbij het laatste huis gaat de weg over in een halfverharde weg met centraal een gekasseide strook. De weg slingert naar beneden tussen weilanden met knotbomen en populierenrijen en biedt zichten op de steilrand van de Dendervallei. Bij de Dender loopt de landbouwweg parallel met de rivier om vervolgens weer omhoog te klimmen naar Pollare-Dorp. De Ijzermanbeek wordt zo tweemaal gekruist. De weg is al aanwezig op de Villaretkaart en kruist de gemeentegrens tussen Denderwindeke en Pollare. In de 19de eeuw wordt de weg aangeduid als 'Kwaedbroeck los' in Denderwindeke en als 'Damstraat' in Pollare. De weg zorgde voor de ontsluiting van de Dendermeersen in het Kwaadbroek en maakte ontginning mogelijk.
ID: 306667 | Landschappelijk element
Wilderstraat (Ninove)
Bij het station van Appelterre loopt de Wilderstraat deels parallel met de spoorlijn en leidt vervolgens naar de Wildermolen op de Wilderkouter. Bij de windmolen verandert de asfaltweg in een half verharde weg met grind die tussen de uitgestrekte akkers loopt en zichten biedt op de Dendervallei. Deze weg is al aanwezig op de Kabinetskaart van de Ferraris voor de oprichting van de molen circa 1800 en vormde toen een rechtstreekse verbinding tussen het centrum van Eichem en de bewoning aan de Neerstraat op de grens met het de Dendervallei.
ID: 304584 | Landschappelijk element
Hettingen (Oosterzele)
In het dorp van Oosterzele loopt net voor het gemeentehuis tussen twee huizen een smal verhard baantje naar het zuiden. Voorbij de bebouwing gaat de weg over in een half verharde zandweg met kiezels die de rand van het plateau volgt tussen akkers en weilanden. Van op de weg zijn er open zichten op het dorp en de parochiekerk. De weg leidt naar het parkbos bij het Kasteel van Smissenbroek en loopt hier op een wal of dijk parallel met de kasteelgracht. Voorbij het kasteeldomein sluit de weg aan op een landweg die via een scherpe bocht uitkomt aan de Geraardsbergsesteenweg. De weg maakt deel uit van de historische park- en drevenaanleg bij het kasteel.
ID: 304655 | Landschappelijk element
Oostkamp (Oostkamp)
Van op de Michel Van Hammestraat loopt een half verharde dreef tot in de Chartreuzemeers. De dreef is beplant met een rij opgaande eiken langs de ene kant en een rij opgaande essen langs de andere kant. De dreef loopt parallel met de Hoofdsloot die verantwoordelijk is voor de afwatering van de meersen naar het kanaal Gent-Brugge. Al op de Kabinetskaart van de Ferraris is er beplanting aanwezig langs de Hoofdsloot. De dreef dateert vermoedelijk uit de 19de eeuw, wanneer het meersengebied wordt ingericht met drainagesloten en een aantal ontginningswegen. De dreef leidde toen naar een geïsoleerd perceel akkerland midden in de Chartreuzemeers. Vandaag is het oude meersengebied grotendeels ingericht met akker- en weilandpercelen.