4941 resultaten
ID: 216507 | Bouwkundig element
Boomstraat (Voeren)
Beeldbepalende elektriciteitscabine opgebouwd in een verzorgde baksteenarchitectuur en gelegen ten zuiden van de dorpskern van ’s Gravenvoeren op de kruising met Mennekensput.
ID: 304425 | Landschappelijk element
Bounder (Voeren)
Waar de weg Bounder een zijbeek van de Gulp kruist, loopt een half verharde weg parallel met de zijbeek richting de Gulp. De deels holle weg slingert tussen weilanden en bermen met gemengde houtkanten en kruist de Gulp. Voorbij de rivier vervolgt de onverharde weg zijn slingerend patroon tot aan de spoorweg waar de weg afbuigt naar het oosten. Deze weg vertrok oorspronkelijk van bij de Hoeve Driesen om vervolgens de Gulp over te steken en door te lopen langs de Boenderberg en verder naar het noordoosten. Als dusdanig maakte de weg deel uit van de historische verbinding tussen het gehucht Mabroek en Sippenaeken.
ID: 304291 | Landschappelijk element
Bovendorp (Voeren)
Van in het dorp leidt een smalle weg zuidwaarts het plateau op en gaat over in een onverharde holle weg met vooral hakhout van es. Deze holle weg kruist een verharde weg naar Mennekesput en passeert hier een wegkruis. De weg slingert tussen akkers en weilanden met zicht op het dorp en de kerktoren. Vervolgens loopt de weg verder het plateau op en komt samen met de hoofdweg naar de Wittekapel. Deze holle weg vormde een van de historische verbindingswegen tussen het dorp en de landbouwgronden op het zuidelijk plateau. De weg gaf ook verder aansluiting op het wegennetwerk zoals het kruispunt ter hoogte van de Wittekapel.
ID: 37914 | Bouwkundig element
Commanderieshof 2 (Voeren)
De gebouwen liggen U-vormig gegroepeerd rondom een binnenplaats, temidden van een park met een aantal vijvers
ID: 304977 | Landschappelijk element
Dalhemerweg (Voeren)
De Sint-Annakapel is ingeplant op een kruispunt van waaruit een netwerk aan wegen naar de verschillende windrichtingen leidt. De Dalhemerweg is een verharde weg die van bij de kapel naar het zuidwesten loopt richting de beek. Voorbij de bebouwing krijgt de weg een onverhard karakter en slingert verder tussen weilanden en laagstamboomgaarden. Dichter bij de beek is de weg meer ingesneden tussen taluds met hakhout. De weg loopt hier langs een zomerlinde met boomkruis op de valleirand van de beek. Voorbij de beek leidt de weg het plateau op en zijn er meer open zichten op de omringende akkers. De onverharde weg loopt tot aan de paardenkastanje bij het Dalhemmerkruis en loopt verder door richting de grens. Deze weg is al zichtbaar op de Kabinetskaart van de Ferraris en maakt deel uit van het historisch netwerk aan veelal onverharde wegen.
ID: 215628 | Bouwkundig element
De Plank 87 (Voeren)
Beeldbepalende elektriciteitscabine in een traditionele stijl opgebouwd in natuursteen en gelegen in het gehucht De Plank.
ID: 37810 | Bouwkundig element
Driesschen 1-3 (Voeren)
Hoeve met losstaande bestanddelen, ontstaan uit een 17de-eeuwse hoeve.
ID: 37855 | Bouwkundig element
Eiken 1-3 (Voeren)
Bakstenen gebouwen gegroepeerd rondom een rechthoekig erf, bereikbaar via een lange oprit en een inrijpoort in de zuidvleugel.
ID: 200363 | Bouwkundig element
Einde, Kloosterhofstraat (Voeren)
Een 18 à 23 meter hoge en 250 meter lange boogbrug van gewapend beton, gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog.
ID: 304381 | Landschappelijk element
Gieveldstraat (Voeren)
De Gieveldstraat is een asfaltweg die zich vanuit het centrum van Teuven langs de flank van de Teuvenberg omhoog slingert richting Hoeve Gieveld. De oorspronkelijke weg was minder bochtig en liep vrij recht de heuvel op. Van dit oud wegtracé is nog een relict bewaard onder de vorm van een stuk holle weg met gemengde houtkanten op de taluds. Deze holle weg sluit aan in een bocht van de Gieveldstraat en loopt recht de Teuvenberg op waardoor de bocht wordt afgesneden. Vermoedelijk was de oude holle weg sterk onderhevig aan erosie zodat het tracé in de 19de eeuw werd verlegd en de hellingsgraad aangepast. De weg passeerde over de beek de Gulp en vormde een belangrijke verbindingsweg tussen de dorpen en gehuchten op beide oevers. Een goede begaanbaarheid was dus essentieel. Ook het vervolg van het wegtracé naar Gieveld werd deels aangepast in functie hiervan.