Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

93316 resultaten


ID: 56821 | Bouwkundig element

Station Oostende en Hotel Terminus Maritime

Natiënkaai 1, 5 (Oostende)
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken. Eclectisch stationscomplex bestaande uit een centrale inkomhal geflankeerd door twee vierkante "torengebouwen" van drie bouwlagen onder tentvormig leien mansardedak. Links aansluitend aan het station, voormalig "Hotel Terminus Maritime". Aansluitend op de hoek, voormalig postsorteercentrum in het torengebouw.


ID: 56823 | Bouwkundig element

Zeewezengebouw en inschepinghall voor de pakketboten naar Dover

Natiënkaai 5 (Oostende)
Voormalig Zeewezengebouw en inschepinghall voor de pakketboten naar Dover , later hoofdgebouw van de R.M.T. en vervolgens van Oostende Lines.


ID: 56824 | Bouwkundig element

Controlegebouw der Car-ferry

Natiënkaai 9 (Oostende)
Voormalig "Controlegebouw der Car-ferry" aan de Natiënkaai, thans kaai-, officier- en inschepinggebouw, naar ontwerp van architect van Bruggen en Wegen J. De Jong van 1938, in de trant van de nieuwe zakelijkheid. Langwerpig gebouw van één à twee bouwlagen onder plat dak met daklantaarns van glasbeton. Betonskelet met witte bakstenen wanden; bij verregaande verbouwingen in de jaren 1960 onder leiding van architect Hendrik De Nijs (Brugge) voorzien van nieuwe gevelbekleding.


ID: 56825 | Bouwkundig element

Loodswezengebouw

Sir Winston Churchillkaai 2 (Oostende)
Voormalig Loodswezengebouw, nu Zeewezengebouw, gelegen op het smalle schiereiland tussen de Voorhaven (aanlegplaats ferry’s) en het Montgomerydok.


ID: 56826 | Bouwkundig element

Vlotdok

Oostkaai (Oostende)
Behoort samen met het Hout- en het Zwaaidok tot de "Nieuwe Handelsdokken", de huidige Handelshaven, uitgevoerd van 1898 tot 1914. Toegang verleend door de Demeysluis ten noorden van het Vlotdok, gelijktijdig geïnstalleerd.


ID: 56827 | Bouwkundig element

Zeesluis Demey

Slijkensesteenweg (Oostende)
Sluis in het Vlotdok, als toegang tot de Handelshaven, gebouwd in de kom van de oude Franse spuikom; eerste steenlegging op 19 juni 1898 door Koning Leopold II. Genoemd naar ir. P. De Mey, die de leiding heeft over de uitbreidingswerken van de haven tussen 1898 en 1914.


ID: 56829 | Bouwkundig element

Graaf de Smet de Naeyerbruggen en draaibrug over de Demeysluis

Graaf de Smet de Naeyerlaan (Oostende)
Verbindingsbruggen circa 1900 aangelegd als onderdeel van de Koninklijke Baan, de ontsluitingsweg van de volledige kust uitgebouwd op initiatief van koning Leopold II. Opeenvolging van drie bruggen: een kleine brug op I-profielen over de Slachthuiskaai, een vaste brug over een inmiddels verdwenen afvoerkanaal, een vaste krukbrug over de spoorweg; de draaibrug over de Demeysluis sluit hierop aan. Draaibrug geconstrueerd in 1902-1903; andere bruggen in 1903-1905 in één fase gebouwd door de Franse architect Alban Chambon.


ID: 56830 | Bouwkundig element

Gedenkteken van de Vindictive, Thetis en Intrepid

Staketselstraat (Oostende)
Oorlogsgedenkteken, bestaande uit de boeg van het schip "Vindictive" en de masten van de "Thetis" en de "Intrepid".


ID: 56831 | Bouwkundig element

Gebouw van de havendirectie met directeurswoning

Slijkensesteenweg 1 (Oostende)
Gebouw van de havendirectie met woning, gelegen dichtbij de Demeybrug aan de Oostkaai-Vlotdok, te bereiken noord via aansluitende bakstenen trappen met natuurstenen bossage. In 1908 bereiken het Stadsbestuur en het Bestuur van Bruggen en Wegen een overeenkomst waarbij onder meer de stad zou instaan voor de bouw van een "havenmeesterij" aan de Oostkaai-Vlotdok. In 1909 wordt de opdracht toegewezen aan aannemer Joseph Sanders; afgewerkt in 1910. Vierkant losstaand gebouw van twee/drie bouwlagen onder plat dak met een neoclassicistische, sobere vormgeving.


ID: 56832 | Bouwkundig element

Koninklijk Stapelhuis en halfportaalkraan 2

Stapelhuisstraat 1, Westkaai-Vlotdok (Oostende)
Koninklijk Stapelhuis. Alleenstaande opslagplaats, als enige overblijvende van een reeks van zes, waarvan de grondvesten worden begonnen in 1906; tegelijk worden twee treinsporen op de kade aangelegd. Pakhuis van twintig/vier traveeën en twee bouwlagen onder plat dak. De halfportaalkraan nr. 2 is de enige overblijvende kraan van de zes die in 1911 worden gemonteerd op de Westkaai van het Vlotdok en tot 1969 in werking bleven.