93316 resultaten
ID: 56833 | Bouwkundig element

Slijkensesteenweg 3 (Oostende)
Alleenstaand gebouw van begin 1900; vijf/zes traveeën en twee bouwlagen onder plat zinken dak. Monumentaal neoclassicistisch gebouw van baksteen op arduinen plint, geritmeerd door gecementeerde, gesuperposeerde pilasters, geblokt op begane grond.
ID: 56834 | Bouwkundig element

Slijkensesteenweg 3A (Oostende)
Alleenstaande onderkelderde opslagplaats van begin 1900, in monumentale neoclassicistische bouwtrant; zeven/drie traveeën en twee bouwlagen onder plat dak. Bakstenen gebouw op arduinen plint waarin getraliede kelderopeningen.
ID: 56835 | Bouwkundig element

Dokter Eduard Moreauxlaan (Oostende)
Betonnen transformatorbunker van de Tweede Wereldoorlog, deel uitmakend van het "Panzerstutzpunkt Ostende Hafen", de Duitse verdediging van het zeefront, het strand, de toegang tot de eigenlijke havengeul en de voorhaven; onderdeel van de Atlantikwall (1942-1944). De verdeling van de elektriciteit voor de stad gebeurde vanuit deze bunker, net als vanuit deze aan de Godetiastraat. Nog steeds in gebruik als hoogspanningscabine.
ID: 56836 | Bouwkundig element

Houtkaai (Oostende)
Houtdok en Zwaaidok. Behoren samen met het Vlotdok tot de "Nieuwe Handelsdokken", de huidige Handelshaven, uitgevoerd in het kader van een uitbreiding van de haven van 1898 tot 1914. 1906: ten zuiden van het Zwaaidok wordt een rangeeremplacement aangelegd.
ID: 56837 | Bouwkundig element

Vicognedijk (Oostende)
Gelegen ten zuidoosten van de haven, op voormalig grondgebied van Bredene. Gegraven op lasten van de Staat in 1898-1914, in het kader van de grootscheepse uitbreiding en modernisering van de haven. De grote, lusvormige spuikom met spuisluizencomplex is gelegen zuidwaarts van de toen geplande Voorhaven; het tracé van de Noord-Ede werd hiervoor verlegd en sluit nu ten zuiden aan.
ID: 56838 | Bouwkundig element

Dokter Eduard Moreauxlaan 2 (Oostende)
"R.Y.C.O" of "Royal Yacht Club d'Ostende" teruggaand op de in 1846 opgerichte "Cercle des Régates d'Ostende" in het kader van de Engelse zeilwedstrijden van de vorige eeuw, met de steun van de Duitse kroonprins, van Leopold I en daarna met de daadwerkelijke hulp van Leopold II.
ID: 56839 | Bouwkundig element

Cockerillstraat 8 (Oostende)
Onderstation van het Bestuur voor Elektriciteit en Elektromechanica (B.E.E.), gebouwd in opdracht van het Ministerie van Openbare Werken in 1950, naar ontwerp van architect Hendrik De Nijs (Brugge). Gebouwd ter vervanging van de in de Tweede Wereldoorlog verwoeste vestiging. Complex bestaande uit werkhuizen en conciërgerie, ondergebracht in lage gebouwen onder platte daken; zaagdak boven het werkhuis met smidse.
ID: 56840 | Bouwkundig element

Slijkensesteenweg 2 (Oostende)
Voormalige Staatsmarineschool in de internationaal "moderne stijl" naar ontwerp van architect P. Verbruggen (Brussel) van 1930 en vermoedelijk nog voor de Tweede Wereldoorlog uitgebreid ten westen met onder meer een directeurswoning; ontworpen als antwoord op architectuurwedstrijd van Ministerie van Transport voor twee zeevaartscholen, in Antwerpen en Oostende.
ID: 56841 | Bouwkundig element

Havengeulkaai (Oostende)
Vlotdok gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostoever van de haven.
ID: 56842 | Bouwkundig element

Buskruitstraat (Oostende)
Twee slipways opgetrokken in 1931. Gelegen aan het visserijdok, gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostelijke oever van de havengeul. In 1931 worden ten noorden van het dok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oorsprong: "Crandall Dry Dock Engineers inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A."