Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

93316 resultaten


ID: 3156 | Bouwkundig element

Herberg In de Kroon

Sint-Lambertusstraat 2-4 (Nijlen)
Tot twee woningen verbouwde herberg van zes traveeën en één bouwlaag onder geknikt zadeldak, in kern opklimmend tot midden 19de eeuw.


ID: 3245 | Bouwkundig element

Romp van de Verbistmolen

Spoorweglei 30 (Nijlen)
De Verbistmolen is een stenen koren- en oliewindmolen van het type bovenkruier (stellingmolen), opgericht in 1841.


ID: 302879 | Bouwkundig element

Diamantwerkplaats Lieckens met waterput

Spoorweglei 42 (Nijlen)
De diamantslijperij Lieckens werd in 1910 gebouwd en in 1918 met een verdieping verhoogd, ten noorden is een waterput aanwezig.


ID: 3247 | Bouwkundig element

Station Nijlen

Statieplein 1 (Nijlen)
Station met onregelmatige traveeën en één + twee bouwlagen onder complexe bedaking, van 1925.


ID: 3251 | Bouwkundig element

Rusthuis

Statiestraat 11-13 (Nijlen)
Symmetrisch opgevat complex met gebogen gevellijn onder zadel- en afgewolfde daken uit het einde van de jaren 1920.


ID: 3249 | Bouwkundig element

Romp van de Dommolen

Statiestraat 2 (Nijlen)
De Dommolen is een stenen korenwindmolen van het type bovenkruier (bergmolen), opgericht in 1856 door Simon Dom ter vervanging van een vroegere houten standaardmolen.


ID: 3253 | Bouwkundig element

Hoekhuis

Statiestraat 28 (Nijlen)
Hoekhuis van zeven traveeën en drie bouwlagen met door ronde erkers en balkons gemarkeerde hoeken, uit de jaren 1930.


ID: 3255 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Statiestraat 32A (Nijlen)
Dubbelhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder afgeknot schilddak met vorstkam, opklimmend tot het vierde kwart 19de eeuw.


ID: 3160 | Bouwkundig element

Dorpswoning

Stationssteenweg 209 (Nijlen)
Huisje van drie traveeën en één bouwlaag onder zadeldak met houten kroonlijst op klossen, uit het vierde kwart van de 19de eeuw.


ID: 206822 | Bouwkundig element

Dorpswoning

Stationssteenweg 211 (Nijlen)
Huis van drie traveeën en één en een halve bouwlaag onder zadeldak (nok parallel aan de straat, mechanische pannen), uit het laatste kwart van de 19de eeuw.