Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

93316 resultaten


ID: 88038 | Bouwkundig element

Pastorie van de Sint-Godelieveparochie

Sint-Godelievestraat 53 (Oostkamp)
Pastorie van de Sint-Godelieveparochie, evenals de naast gelegen Sint-Godelievekerk gebouwd in 1933 naar een ontwerp van architect Marcel Hocepied. Breedhuis van vier traveeën en twee bouwlagen. Bruine baksteenbouw gecombineerd met bepleisterde, witgeschilderde vlakken onder een zadeldak met oranje pannen.


ID: 88282 | Bouwkundig element

Kleine hoeve

Sint-Hubertusstraat 4 (Oostkamp)
In 1912 wordt het hoevetje door de Schietere de Lophem verbouwd: het woonhuis wordt links uitgebreid in oostelijke richting, het landgebouw krijgt aan de oostkant een korte dwarsvleugel bij en het bakhuis wordt nieuw opgetrokken. Later nog verbouwd. Laag woonhuis van vijf traveeën onder een zadeldak met mechanische pannen, mogelijk in kern daterend van het begin van de 19de eeuw.


ID: 88039 | Bouwkundig element

Samenstel van twee burgerhuizen

Sint-Michielsestraat 1-3 (Oostkamp)
Samenstel van twee quasi identieke, volgens spiegelbeeld georiënteerde woningen in historiserende stijl, gebouwd in het eerste kwart van de 20ste eeuw. Verankerde bruine baksteenbouw van drie traveeën en twee bouwlagen onder een zadeldak met pannen.


ID: 88034 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Sint-Michielsestraat 26 (Oostkamp)
Woonhuis uit de jaren 1930 met duidelijke art-deco-invloed. Baksteenbouw onder een steil schilddak met mechanische pannen, hoge schoorsteen en horizontaal dakvenster. Voor de art deco typische, brede bow-window op de verdieping en ander schrijnwerk met karakteristieke roedeverdelingen. Ook bewaarde, typische voordeur.


ID: 88040 | Bouwkundig element

Interbellumwoning

Sint-Michielsestraat 87 (Oostkamp)
Interbellumwoning met art-deco-inslag in het houtwerk. Oranje baksteenbouw op een bepleisterde plint onder een zadeldak met mechanische pannen.


ID: 88041 | Bouwkundig element

Lapidarium

Sint-Pietersplein (Oostkamp)
In de tweede helft van de jaren 1970 beslist de gemeente om de graven van het voormalige kerkhof bij de Sint-Pieterskerk over te brengen naar een nieuw aangelegde begraafplaats aan de rand van de gemeente. Aanleiding was het plaatsgebrek op het kerkhof. Daarbij zijn enkele opmerkelijke grafzerken, geselecteerd op basis van de betekenis van de overledene, de symboliek of de typologie van de graven, en de muurgrafplaten afkomstig van de oude begraafplaatsen in de kerk in situ behouden en verzameld in een lapidarium.


ID: 88042 | Bouwkundig element

Huldemonument voor de militaire slachtoffers van de Eerste   Wereldoorlog

Sint-Pietersplein (Oostkamp)
Huldemonument voor de militaire slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog, uitgevoerd door beeldhouwer A. De Wispelaere en ontworpen door J. Hubbrecht bouwmeester; onthuld op 30 augustus 1925. Grote, rechthoekige, getrapte gedenksteen uit witte natuurstenen met centraal een geprofileerde, tudorboogvormige nis.


ID: 88283 | Bouwkundig element

Kleine Onze-Lieve-Vrouwkapel

Sportstraat (Oostkamp)
Bruine baksteenbouw uit 1987 onder een smal, pannen zadeldakje met centraal een vrij hoge segmentboognis, afgesloten door een glazen deurtje en traliewerk.


ID: 88284 | Bouwkundig element

Gemeenteschool van Ruddervoorde

Sportstraat 6 (Oostkamp)
Klassenvleugel van 1902-1904 naar ontwerp van architect Thierry Nolf uit Torhout, voorafgegaan door een speelplaats. Bakstenen constructie van negen traveeën onder een zadeldak van zwarte, mechanische pannen, aan beide zijden afgezet door een verzorgde zijtrapgevel. De andere gebouwen zijn gesloopt.


ID: 87879 | Bouwkundig element

Station van Oostkamp met luifel en wachthuisje

Stationsplein 1 (Oostkamp)
Voormalig station van de N.M.B.S., gelegen langs de tussen 1834 en 1838 opgerichte spoorlijn Gent-Oostende. Gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet van 1887, architect van onder meer de stations te Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Neoclassicistisch station met luifel en een wacht- of schuilhokje in aansluitende stijl, beide tussen 2018 en 2021 meer ten noorden van de spoorlijn heropgebouwd.