180 resultaten
ID: 300946 | Landschappelijk geheel
Lanciersstraat (Halen)
Het slagveld van Halen bevindt zich in het openruimtegebied ten westen van Halen in Limburg. Op 12 augustus 1914 kwam het daar tot een treffen tussen Belgische en Duitse troepen tijdens de doortocht van het Duitse leger door België, een week na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Aanleiding was de verkenning door de Duitse cavalarie naar de posities van het Belgische leger bij de Gete. Het slagveld omvat de locaties van de cavaleriecharges en de verdedigingsposities in wat als (één van) de laatste traditionele veldslagen de militaire geschiedenis zou ingaan. De slag demonstreerde hoezeer de rol van de traditionele cavalerie bij het begin van de 20ste eeuw was uitgespeeld.
ID: 308075 | Landschappelijk element
Platanendreef (Halle)
De Platanendreef in Hallerbos loopt vanaf het wegenkruispunt Achtdreven naar het noordoosten en krijgt hier het karakter van een holle weg. Het wegdek is half verhard maar heeft nog duidelijke restanten van een historische verharding met lichtgrijze onregelmatige natuursteenblokken. De Platanendreef wordt gekenmerkt door een kaarsrecht tracé en een strakke noordoost zuidwest oriëntatie. De naam Platanendreef verwijst vermoedelijk naar de boomsoorten die hier werden aangeplant tijdens de Arenbergperiode.
ID: 300383 | Landschappelijk element
Vechmaal (Heers)
De grotten van Henisdael vormen een relict van de winning van Maastrichtersteen, tauw en mergel, die vooral tijdens de 15de-16de eeuw plaats vond. De groeven bestaan uit een netwerk van gangen die zich ondergronds ver uitstrekken. In de groeven zijn verschillende inscripties te vinden die betrekking hebben op de steenwinning, het dagelijkse leven of markante feiten uit de geschiedenis (1549, 1592, 1601, 1733 en 1779). De grotten werden in de loop der eeuwen bovendien gebruikt als schuilplaats als legers door deze gebieden trokken. De groeves herbergen ook een belangrijke geologische en natuurwaarde.
ID: 300518 | Landschappelijk element
Vechmaal (Heers)
Deze holle wegen zijn gelegen in het gebied tussen de grotten van Henisdaal en de Patrijnenkuil. Het ontstaan van deze holle wegen hangt samen met de fysische gesteldheid van het terrein (erosiegevoeligheid en aanwezige relief) en de invloed van de mens. Holle wegen zijn ingesneden in de (zand)leembodems (en eventueel in het onderliggend geologisch substraat). Ze liggen meestal loodrecht op de hoogtelijnen en ze kunnen tot tien meter diep zijn. Door het eeuwenlange gebruik van wegen bleef de bovengrond onbegroeid en stond deze bloot aan erosie. Doordat telkens een laag sediment afstroomde bij hevige regenval, sneed de weg zich diep in, wat de erosie alleen maar versterkte. Langs weerszijden zijn meestal steile wanden te zien die spontaan begroeiden of beplant werden met bomen en struiken (vaak hakhout).
ID: 135422 | Landschappelijk element
Garennestraat (Herne)
De half verharde wegen ontsluiten de oude groeve van schilfersteen die op de rechteroever van de Markvallei ligt. In de taluds van de holle wegen dagzoomt hetzelfde gesteente. Op de steilste hellingen van de vallei zijn de wegen in het reliëf ingesneden. De holle wegen hebben een gevarieerde beplanting. De weg kruist de Mark met een voorde ten noorden waarvan een stalen voetgangersbruggetje ligt.
ID: 135405 | Landschappelijk geheel
Dranouter, Kemmel, Loker, Nieuwkerke, Westouter, Wulvergem (Heuvelland), Dikkebus, Vlamertinge, Voormezele (Ieper), Reningelst (Poperinge)
Dit gebied omvat de beboste heuvelrij van Vidaigneberg, Rodeberg, Scherpenberg en Monteberg-Kemmelberg en een aansluitend deel van de Douvebeekvallei alsook (delen van) de dorpen Reningelst, Westouter, Dikkebus, Kemmel, Dranouter, Nieuwkerke en Wulvergem. Nabij de heuveltoppen komen brongebieden en holle wegen voor. Vroege nederzettingen, waaronder een heuvelfort uit de Ijzertijd op de Kemmelberg en driesvormige pleinen, wijzen op een langdurige bewoning. De Dikkebusvijver op de afgedamde Kemmelbeek is een middeleeuws waterbevoorradingsbekken voor de stad Ieper. Een groot deel van dit gebied behoorde tot het frontgebied van de Eerste Wereldoorlog, waardoor dorpen en hoeven vaak bestaan uit wederopbouwarchitectuur. Er komen talrijke oorlogsgedenktekens, militaire begraafplaatsen en bunkers voor. Vanop de heuvelrij zijn er talrijke vergezichten.
ID: 307932 | Landschappelijk element
Hoegaarden (Hoegaarden)
De kasseiweg die op sommige hedendaagse kaarten als Nermstraat staat genoteerd, is eigenlijk een samenvoeging van verschillende wegen, die elkaar kruisten of in elkaars verlengde lagen. Het tracé bestaat bijna volledig uit Tiense kwartsiet, hier en daar aangevuld met grés.
ID: 307982 | Landschappelijk element
Hoegaarden (Hoegaarden)
Op de weg Klein Overlaar vertrekt een brede holle weg naar het noordwesten. Halverwege het tracé zijn er sporen van kasseiverharding met Tiense kwartsiet in onregelmatig verband. Op het plateau gaat de holle weg over in een onverharde voetweg met open zichten op de omliggende akkers. De weg eindigt bij de Marollenkapel of Kapel van Klein Scherpenheuvel, een voormalige bedevaartplaats tegen huidziekten, opgericht door de congregatie van het domein Mariadal.
ID: 307938 | Landschappelijk element
Meldert (Hoegaarden)
De Sint-Ermelindestraat in Meldert is een kasseiweg verhard met Tiense kwartsiet en afgeboord met blauwe hardsteen. Hij vormt de verbinding tussen de Molenstraat in de vallei van de Molenbeek en de hoger gelegen Waversesteenweg.
ID: 307656 | Landschappelijk element
Begijnenblokstraat, Paardskerkhofstraat (Hoegaarden)
De Paardskerkhofstraat is een kasseiweg met een bolrond profiel en aangelegd in Tiense kwartsiet met boordstenen in Petit Granit en Tiense kwartsiet. De weg sluit aan op de Begijnenblokstraat die een meer regelmatige aanleg heeft met porfier kasseien in halfsteensverband. Beide kasseiwegen maken deel uit van het historisch netwerk aan wegen die het gehucht Overhem ontsluiten en verbinden met de omliggende dorpen en gehuchten.