93316 resultaten
ID: 131741 | Landschappelijk element

Neubau (Voeren)
De Kabinetskaart van de Ferraris geeft op deze plaats een wegkruis aan, het 'Winckerberg Krütz'. Ook op later kaartmateriaal zoals de kaart uit 1873 wordt op dit kruispunt van wegen door een wegkruis gemarkteerd. Nu staat het Winkerbergkruis een tiental meter verderop. De zeventien meter hoge opgaande zomerlinde markeert het historische wegenkruispunt. Door zijn positie boven op een heuvel is de boom uitgegroeid tot een beeldbepalend element in de regio.
ID: 131742 | Landschappelijk element

Mabrouck (Voeren)
De gemengde houtkanten bevinden zich op taluds op de perceelsgrenzen. De perceelstructuur gaat terug op wat op de Poppkaart staat gekarteerd. De Kabinetskaart van de Ferraris toont op deze plek een gecompartimenteerd landschap rijk aan lijnvormige perceelsrandbeplantingen. De houtkanten staat op alle 19de- en 20ste-eeuwse topokaarten gedocumenteerd. De kleine oostelijke houtkant is afwezig op de kaarten tussen 1939 en 1995.
ID: 131743 | Landschappelijk element

Mabrouck (Voeren)
De houtkant staat op het talud van de weg Mabrouck. Deze weg is opgehoogd met aan beide zijden steil naar beneden hellende taluds. Enkele tientallen meters meer zuidelijk loopt langs het oude wegtracé, nu gemarkeerd door een meidoornhaag, de grenslijn tussen Vlaanderen en Wallonië. Het oude wegtracé werd vermoedelijk eind de 19de eeuw noordwaarts verschoven bij de aanleg van spoorlijn 38. Aan beide zijden van de weg komen hakhoutstoven voor. De meest voorkomende soorten in deze houtkant zijn gewone hazelaar, meidoorn, hakhout van gewone es en zoete kers en zomereik.
ID: 131744 | Landschappelijk element

Mabrouck (Voeren)
De gemengde houtkant bevindt zich op de bermen van de weg Mabrouck. Hakhout van gewone es en zoete kers komen voor samen met onder andere gewone hazelaar, boswilg, meidoorn en roos. Het wegtracé met taluds staat reeds op de Kabinetskaart van de Ferraris ingetekend. Bepaalde delen werden later rechtgetrokken. De steile wegtaluds werden beplant in functie van erosiebestrijding. De houtkanten dienden tevens als brand-, ambachts-, bouw-, geriefhout of loofvoedering.
ID: 131745 | Landschappelijk element

Middelhof (Voeren)
De gemengde houtkant staat op een talud langs de weg Middelhof, net ten zuiden van de spoorlijn. De weg en het talud zijn aangelegd bij de constructie van de spoorlijn tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het talud is beplant met hakhout van zomereik, gewone hazelaar en gewone es. Ook boswilg, gewone esdoorn en meidoorn komen voor.
ID: 131746 | Landschappelijk element

Middelhof (Voeren)
De gemengde houtkant staat op het talud van een in onbruik geraakte holle weg. Het betreft een oud tracé, reeds aanwezig op de Kabinetskaart van de Ferraris. Ook op latere kaarten is de weg van Aubel naar Homburg steeds aanwezig. De aanleg van de spoorlijn tijdens de Eerste Wereldoorlog wijzigde de kruising van de weg met de Gulp. Het spoorwegviaduct is er zeer bepalend aanwezig in de vallei. Op de kaart van 1969 is de weg gedegradeerd tot een pad en wordt het steeds minder gebruikt. De gemengde houtkant bestaat uit knotbomen van haagbeuk, met omtrek tot 250 cm (gemeten op 150 cm). Knotbomen van wilg komen voor, naast onder andere één- en tweestijlige meidoorn en gewone hazelaar. De houtkant voorkomt erosie van de wegtaluds en heeft een functie bij houtproductie of loofvoedering.
ID: 131747 | Landschappelijk element

Neubau (Voeren)
De geknotte haagbeuk staat in de perceelshoek van een voormalige hoogstamboomgaard bij hoeve Middelhof. De percelering van deze boomgaard is reeds op de Kabinetskaart van de Ferraris te zien. Op de 19de en 20ste eeuwse topografische kaarten is steeds een hoogstamboomgaard te zien. De afbakening van deze percelen gebeurde niet enkel door deze boom maar door een hele bomenrij, waarvan enkel dit exemplaar overgebleven is. Het was de verlandschappelijking van de administratieve grens tussen 2 percelen. Naast deze landschappelijke functie werd ook het hout van de knotbomen geoogst om te gebruiken als brand-, ambachts-, bouw-, geriefhout of loofvoedering.
ID: 131748 | Landschappelijk element

Neubau 1 (Voeren)
Twee opgaande linden horende bij Hoeve Neubau. De linden fungeren als welkomstbomen of afweerbomen. Zulke bomen werden aangeplant op het erf om bezoekers te verwelkomen maar vooral om het kwade af te weren. De bomen zijn een beeldbepalend element in de regio en vormen samen met de hoeve een eenheid.
ID: 131750 | Landschappelijk element

Bounder (Voeren)
De gemengde houtkant staat op de berm van een holle weg die reeds op de Kabinetskaart van de Ferraris ingetekend was. De weg loopt hier parallel met een zijbeek van de Gulp. Net ten oosten van de houtkant mondt deze zijbeek uit de de Gulp en kruist de weg de beek. De weg loopt richting de spoorlijn. Op de 19de- en 20ste-eeuwse topografische kaarten staat de houtkant bij de holle weg langs de beek telkens ingetekend. De houtkant bestaat uit opgaande en geknotte zomereiken. De geknotte zomereiken hebben een omtrek tot 240 cm (gemeten op 150 cm). Knotbomen van gewone haagbeuk met omtrek tot 250 cm (gemeten op 150 cm) en hakhout van gewone hazelaar komen voor. Opgaande bomen en knotbomen van gewone es met omtrek tot 270 cm (gemeten op 150 cm) en knotwilgen met omtrek tot 390 cm (gemeten op 150 cm) zijn andere karakteristiek soorten van de houtkant.
ID: 131751 | Landschappelijk element

Bounder (Voeren)
De meerstammige beuk staat op de perceelsgrens tussen twee landbouwpercelen. De boom heeft een bijzondere groeivorm als gevolg van natuurlijke oorzaken. De boom maakt deel uit van een haagrelict.