93316 resultaten
ID: 301603 | Landschappelijk element

Grootloonstraat, Kleine Veldsteeg (Tongeren-Borgloon)
De omgeving van Groot-Loon wordt gekenmerkt door de grote dichtheid aan hoogstamboomgaarden. Reeds op de kabinetskaart van de Ferraris (1771-1778) is te zien dat de percelen rond de bebouwing allemaal ingenomen zijn door boomgaarden. Zo ook dit perceel. In de tussentijd is deze boomgaard altijd in gebruik gebleven, hoewel steeds vervangen door jonge bomen. De huidige bomen zijn jonger dan 20 jaar, maar kennen een gaaf en volledig plantverband en een actief gebruik. Langs de Kleine Veldsteeg is de boomgaard afgesloten met een meidoornhaag.
ID: 301722 | Landschappelijk element

Grootloonstraat (Tongeren-Borgloon)
Grootloon en omgeving wordt gekenmerkt door de grote dichtheid aan hoogstamboomgaarden. Reeds op de kabinetskaart van de Ferraris (1771-1778) is te zien dat de percelen rond de bebouwing allemaal ingenomen zijn door boomgaarden. Zo ook deze boomgaard aan de Grootloonstraat. Deze boomgaarden waren gericht op productie voor de bewoners en niet voor de verkoop of handel. Deze boomgaarden werden gegraasd door vee. Ook op de latere topografische kaarten zijn deze boomgaarden afgebeeld. Deze boomgaard is iets hoger gelegen ten opzichte van de weg en bestaat uit pere- en appelaars. De boomgaard wordt nog altijd begraasd.
ID: 301842 | Landschappelijk element

Grootloonstraat (Tongeren-Borgloon)
Bij het kerkje van Grootloon zijn ook reeds op de Ferrariskaart hoogstamboomgaarden afgebeeld. Enkel direct rond de kerk. In de loop van de 19de en 20ste eeuw zal het areaal verder uitbreiden naar het westen. De boomgaarden bestaan uit verschillende fruitsoorten en zijn gemengd van ouderdom.
ID: 31903 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Grootloonstraat 100 (Tongeren-Borgloon)
De kerk, te midden van het omringend, ommuurd kerkhof, ligt op een heuvel en vormt zo een baken in het landschap. Van de romaanse kerk uit de 13de eeuw resten de onderbouw van toren en schip. In de 14de eeuw wordt er een gotisch koor aangebouwd. Deels omgeven door een geschoren haag en met enkele kenmerkende aanplantingen op het kerkhof.
ID: 31904 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Grootloonstraat 101 (Tongeren-Borgloon)
Gesloten hoeve van baksteen, onder zadeldaken; gebouwen gegroepeerd rond een trapeziumvormig erf. In de zuidwestelijke straatgevel inrijpoort onder afzonderlijk, lager dak (Vlaamse pannen). Rond de hoeve zijn hoogstamboomgaarden aanwezig met meidoornhagen.
ID: 301852 | Landschappelijk element

Grootloonstraat 101 (Tongeren-Borgloon)
Reeds op de kabinetskaart van de Ferraris (1771-1778) is te zien dat de percelen rond de Servaeshoeve ingenomen zijn door boomgaarden. Deze boomgaarden waren gericht op productie voor de bewoners en niet voor de verkoop of handel. Deze boomgaarden werden begraasd door vee. Dit is hier nog steeds het geval. De sterke visuele relatie tussen de boomgaarden en het bouwkundig erfgoed geeft een belangrijke esthetische waarde aan het geheel. De samenhang tussen de (historische) hoeves en de boomgaarden is duidelijk afleesbaar in het landschap. Ook zijn er verschillende meidoornhagen en toegangshekken aanwezig die een sterke ensemblewaarde hebben met de boomgaarden.
ID: 31905 | Bouwkundig element

Grootloonstraat 114 (Tongeren-Borgloon)
Voormalig woonhuis van een voor het overige verdwenen, kleine hoeve met losstaande bestanddelen. Afgebeeld op de Ferrariskaart (1771-77) en in de Atlas van de Buurtwegen (1844).
ID: 31906 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Grootloonstraat 130 (Tongeren-Borgloon)
Belangrijke semi-gesloten hoeve met bestanddelen uit de 17de eeuw. Op de Ferrariskaart en in de Atlas van de Buurtwegen afgebeeld als een gesloten geheel. Omhaagd perceel met relicten van een boomgaard.
ID: 37187 | Bouwkundig element

Grote Markt (Tongeren-Borgloon)
Aangebouwd tegen de toren der Onze-Lieve-Vrouwebasiliek, aan de zijde van de Graanmarkt, bevond zich vroeger een tweede kerk, de Sint-Niklaaskerk, vermeld vanaf 1209.
ID: 200309 | Bouwkundig element

Grote Markt (Tongeren-Borgloon)
Bronzen standbeeld door Jules Bertin in 1866 ontworpen en kenmerkend voor het romantisme van die periode.