12 resultaten


ID: 305095 | Bouwkundig element

Elektrisch onderstation

Hooftvunderlei 19 (Antwerpen)
Elektrisch onderstation voor de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, later M.I.V.A. (Maatschappij voor het Intercommunaal vervoer te Antwerpen) en thans in beheer van De Lijn. Het werd in 1924 door de Provincie Antwerpen opgetrokken aan de rand van de gronden van het kasteeldomein Rivierenhof, in 1921 van de erfgenamen Bosschaert de Bouwel verworven om ze te herbestemmen als openbaar park.


ID: 302200 | Bouwkundig element

Onderstation Compagnie Electrique Anversoise

Van Diepenbeeckstraat 47 (Antwerpen)
Onderstation van de elektriciteitsmaatschappij Compagnie Électrique Anversoise, waarvoor bouwaanvraag uit 1908. Uit het bouwdossier vallen ontwerper noch aannemer af te leiden, maar vermoedelijk gaat het om een ingenieur of de technische dienst van de maatschappij zelf.


ID: 300314 | Bouwkundig element

Elektrisch onderstation

Bomastraat 33 (Gent)
Het elektrisch onderstation behoort tot een reeks elektrische onderstations en cabines ontworpen door architect Jean-Albert De Bondt tussen 1930 en 1935.


ID: 200956 | Bouwkundig element

Elektrisch onderstation ontworpen door J.A. De Bondt

Jan van Stopenberghestraat 5, Schuurkenstraat zonder nummer (Gent)
In 1900 wordt voorgesteld om te Gent een regie voor gas en elektriciteit op te starten. In het begin van de jaren 1930 kende de Gentse Elektriciteitsdienst een dusdanige groei dat het noodzakelijk bleek tientallen nieuwe elektriciteitskabines en onderstations op te trekken. Zij verkiezen daarvoor een modern architect die het vooruitstrevende imago van elektriciteit een gepast gelaat kan geven. Het gebouw werd ontworpen in 1932 n.o.v. De Bondt, gebouwd in het daaropvolgende jaar door aannemer Van Kerkhove-Gilson (Gent). De betonconstructie werd door Jules Tytgat berekend. In oorsprong was het pand voorzien als onderstation, gecombineerd met een betaaldienst voor de klanten (hoekpartij), woning voor de meestergast en kantoren. Ten laatste ure werd nog een verdiep bijgebouwd voor radiodistributie. Het bakstenen gebouw is opgevat als een afgerond hoekgebouw met vier bouwlagen en een keld


ID: 20565 | Bouwkundig element

Elektrisch onderstation ontworpen door J.A. De Bondt

Kattenberg 7 (Gent)
Het onderstation werd gebouwd in 1931 naar ontwerp van architect J.A. De Bondt en hoort tot een reeks van elektriciteitscabines en onderstations die hij ontwierp voor Gentse Elektriciteitsmaatschappij.


ID: 18272 | Bouwkundig element

Elektrisch onderstation ontworpen door J.A. De Bondt

Kwakkelstraat 41, 41A (Gent)
Het onderstation werd gebouwd in 1934 naar ontwerp van architect J.A. De Bondt en hoort tot een reeks van elektriciteitscabines en onderstations die hij ontwierp voor Gentse Elektriciteitsmaatschappij.


ID: 200953 | Bouwkundig element

Elektrisch onder-/omvormingsstation

Nieuwewandeling 2A-B (Gent)
Het onderstation maakt deel uit van de toenmalige stedelijke openbare elektriciteitsproductie en -distributie die vanaf 1924 op grootschalige wijze op gang kwam met de bouw van de elektriciteitscentrale aan de Ham. Het is een voorbeeld van bedrijfsarchitectuur uit het vroege interbellum, ontworpen door een 'bouwmeester' van de overheid, Jan-Albert De Bondt (1888-1969).


ID: 80572 | Bouwkundig element

Elektriciteitsonderstation

Centrum-Zuid 1121 (Houthalen-Helchteren)
Baksteenbouw van vijf traveeën en één bouwlaag, met metalen ramen en deur, onder plat dak, uit de jaren 1950.


ID: 206598 | Bouwkundig element

Kantoren en werkplaatsen

Vaartstraat 34-36 (Leuven)
In 1909 als onderstation voor stroomverdeling opgericht, het pand omvatte een drie traveeën breed kantoorgebouw van twee bouwlagen in 1916 verhoogd met een derde, links ernaast magazijnen van één bouwlaag.


ID: 56839 | Bouwkundig element

Onderstation van het Bestuur voor Elektriciteit en   Elektromechanica

Cockerillstraat 8 (Oostende)
Cockerillkaai nr. 18. Onderstation van het Bestuur voor Elektriciteit en Elektromechanica (B.E.E.), gebouwd in opdracht van het Ministerie van Openbare Werken in 1950, naar ontwerp van architect H. Denys (Brugge). Gebouwd ter vervanging van de in de Tweede Wereldoorlog verwoeste vestiging. Complex bestaande uit werkhuizen en conciërgerie, ondergebracht in lage gebouwen ond