14 resultaten
ID: 87624 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Haven Lillo, Havenmarkt, Kazerneplein 4, 10, 4A-C, Omwentelingstraat, Stroomstraat, Tolhuisstraat, Vestingstraat (Antwerpen)
De militaire oorsprong van Lillo gaat terug tot de Tachtigjarige Oorlog toen, in 1578-1580 onder meer de tweelingforten Lillo en Liefkenshoek werden gebouwd in opdracht van Willem van Oranje. Het dorp zelf wordt omringd door de gebastioneerde wallen en ten zuidwesten ligt een getijdehaventje van 1903-1906 verbonden met het fort.
ID: 200567 | Bouwkundig element
Olmsesteenweg (Beringen)
Sedert 1937: 400 m lengte, voor schepen tot 2.000 ton. Twee rollende portaalkranen, 1930 en 1949. Elektrisch onderstation uit 1937, een bureelgebouw en enkele woningen.
ID: 79935 | Bouwkundig element
Paul Jean Claysstraat (Brugge)
Dok ten oosten begrensd door de Oostdam (zie Henri Victor Wolvensstraat) en aan de westzijde afgebakend door de Hermespier die in het verlengde loopt van de monding naar de Vandammesluis. In het dok monden de twee in de eerste helft van de jaren 1970 ingekokerde afleidingskanalen uit.
ID: 79940 | Bouwkundig element
Rederskaai (Brugge)
Ontstaan als schuilhaven voor vissersboten in 1906. De benaming werd pas toegekend in 1957 bij de feestelijkheden naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de haven waarbij toenmalig Prins Albert het dok openstelde.
ID: 308376 | Archeologisch geheel
Bekofstraat, Bloedputstraat, Damse Vaart-Oost, Krinkeldijk, Monnikeredestraat (Damme)
Monnikerede maakt deel uit van het verdwenen middeleeuws havennetwerk van Brugge.
ID: 308375 | Archeologisch geheel
Damse Vaart-Noord, Krinkeldijk, Natiënlaan, Oostkerkestraat, Oude Westkapellestraat (Damme)
Hoeke maakt deel uit van het verdwenen middeleeuws havennetwerk van Brugge.
ID: 78714 | Bouwkundig element
Ketelstraat (Damme)
Sas (of sluis) van de Lieve, één van de materiële getuigen van diverse waterwerken te Damme uit de periode kort na 1616.
ID: 78067 | Bouwkundig element
Kasteelstraat 1A (Diksmuide)
Gebouw deel uitmakend van de herinrichting van de jachthaven. Realisatie van 2004 naar ontwerp van het Gentse architectenbureau Buro voor Vrije Ruimte en ingenieur Norbert Provoost (Gent). Transparant volume als schakel tussen de straat (kade) en de jachthaven.
ID: 301138 | Bouwkundig element
Bombaystraat, Kopenhagenstraat, Liverpoolstraat, Londenstraat, New-Yorkstraat, Oslostraat, Terneuzenlaan, Tolhuiskaai, Voorhavenkaai, Voorhavenlaan, Wiedauwkaai (Gent)
De sites van de Voorhaven en Tolhuis vormen een goed bewaard voorbeeld van havenaanleg uit de periode 1880-1890 met nog overblijvende essentiële onderdelen zoals een stuw, een schutsluis, sluiswachterswoningen, havenloodsen, havenkranen en droogdokken..
ID: 300775 | Bouwkundig element
Drabstraat, Graslei, Hazewindstraatje, Hof van Fiennes, Hooiaard, Jan Breydelstraat, Korenlei, Korenmarkt, Pakhuisstraat, Pensmarkt, Schuddeveestraatje, Sint-Michielsplein (Gent)
De Graslei en Korenlei vormden van de 11de tot de 18de eeuw de middeleeuwse haven van Gent. De huidige bebouwing herinnert nog sterk aan deze havenactiviteiten, zoals handelspanden en gildehuizen.