30 resultaten
ID: 212392 | Bouwkundig element

D'Herbouvillekaai (Antwerpen)
Tussen de plaatsen van de afdaken 9 en 10 staat een 50-tons draaitorenkraan uit 1907; het is de eerste elektrische kraan die in Antwerpen in gebruik werd genomen.
ID: 4954 | Bouwkundig element

Godefriduskaai 14-16 (Antwerpen)
Pakhuis in neotraditionele stijl, volgens de bouwaanvraag opgetrokken in 1849. Bouwheer was de ondernemer Alphonse Belpaire, die als ingenieur van Bruggen en Wegen wellicht ook instond voor het ontwerp.
ID: 4956 | Bouwkundig element

Godefriduskaai 30, Oudeleeuwenrui (Antwerpen)
Pakhuis in neoclassicistische stijl, in 1858 gebouwd naar ontwerp van architect Felix Pauwels, voor de Compagnie Générale de Matériels de Chemin de Fer. Grondige renovatie tot Felixarchief door Robbrecht en Daem architecten in 1997-2006.
ID: 215972 | Bouwkundig element

Jordaenskaai (Antwerpen)
De hydraulische walkraan 97 is een portaalpiramidekraan gebouwd door La Meuse in Luik in 1912.
ID: 215973 | Bouwkundig element

Jordaenskaai (Antwerpen)
De hydraulische walkraan 111 is een portaalkraan gebouwd in 1907 door Union Métallurgique in Hoboken.
ID: 83591 | Bouwkundig element

Leo Bosschartlaan 1 (Antwerpen)
De nieuwe werf in 1873 definitief gevestigd aan de Schelde vormde de aanzet van de industrialisering van Hoboken.
ID: 5652 | Bouwkundig element

Oudeleeuwenrui 13 (Antwerpen)
Langgerekt pakhuis op een L-vormige plattegrond tussen de Oudeleeuwenrui en de Spanjaardsteeg, volgens de bouwaanvraag opgetrokken in 1850. Bouwheer was de ondernemer Alphonse Belpaire, die als ingenieur van Bruggen en Wegen wellicht ook instond voor het ontwerp.
ID: 200506 | Bouwkundig element

Rijnkaai (Antwerpen)
Enig nog resterend en goed voorbeeld van een op sporen op de havenkaden rijdende elektrische kraan uit 1953-54, uitgerust met een topbeweging met tegengewicht, gebouwd door één van de belangrijke Belgische constructeurs.
ID: 200508 | Bouwkundig element

Rijnkaai (Antwerpen)
Enig nog resterend en goed bewaard exemplaar van twintig op sporen op de havenkaden rijdende elektrische stukgoedkranen uit 1958-59, uitzonderlijk gebouwd door een Duitse firma in een periode waarin de meeste kranen Boomse kranen waren.
ID: 215968 | Bouwkundig element

Rijnkaai (Antwerpen)
De oorsprong van de havenkraan 296 DE gaat terug tot het eind van de jaren 1920, ze maakte deel uit van een reeks van 48 kranen, gebouwd door de Ateliers métallurgiques de Nivelles.