196 resultaten
ID: 71282 | Bouwkundig element
Stationsstraat 1-5 (Wevelgem)
Station bestaande uit hoofdgebouw, sanitair huisje, goederenloods en betonnen afsluiting. Zogenaamd staatsstationsgebouw van het type 3 van 1912 (standaardstation uit de periode 1900-1914 op basis van het type uit 1885-1900), opgebouwd op de plaats van een ouder station door een privé-maatschappij langs een spoorlijn die in 1853 door de "Société Anonyme des Chemins de Fer de la Flandre Occidentale" werd aangelegd. Goederenloods van 1924 van één bouwlaag onder zadeldak.
ID: 212633 | Bouwkundig element
de Burburelaan 182-184 (Wezembeek-Oppem)
Stationsgebouw met stationschefwoning, kadastraal geregistreerd in 1897.
ID: 76168 | Bouwkundig element
Stationsstraat 137 (Wichelen)
Stationsgebouw van Schellebelle. Gelegen aan twee oude spoorlijnen, de lijn Mechelen-Gent, geopend in 1837, en de Dender-Waeslijn, geopend in 1856. Bij de eerste spoorlijn was geen halte voorzien in Schellebelle.
ID: 1789 | Bouwkundig element
Stationsplein 1 (Willebroek)
Eclectisch stationsgebouw naar ontwerp van 1911 opgericht in 1913-1914, intact en merkwaardig interieur eveneens in eclectische stijl.
ID: 40894 | Bouwkundig element
Luchthaven Brussel Nationaal 1 (Zaventem)
De nationale luchthaven is ingeplant op een omvangrijk terrein dat zich uitstrekt over het noordelijke deel van Zaventem, een deel van Diegem en Steenokkerzeel.
ID: 209386 | Bouwkundig element
Ruddervoordsestraat 65-67 (Zedelgem)
Station van Zedelgem langs de lijn Brugge-Kortrijk. Opgenomen door de gemeente Zedelgem op de lijst van het erfgoed op haar grondgebied. In 1845 wordt de Société Anonyme des chemins de fer de la Flandre Occidentale opgericht. Deze maatschappij legt eerst in 1846 een spoorweg tussen Brugge en Torhout aan, deze wordt in 1847 doorgetrokken tot Kortrijk. Het eerste stationsgebouw wordt in 1882 door de maatschappij Flandre Occidentale vervangen. Lage, oranje baksteenbouw bestaande uit een centraal gedeelte van vier traveeën, geflankeerd door twee dwarsvleugels onder zadeldaken (dakbedekking in eterniet). Gevels verlevendigd door muurnissen, segmentboogvormige muuropeningen met omlopende, bakstenen waterlijst. In de puntgevels bakstenen omlijsting voor de (nu verdwenen) halteaanduiding "ZEDELGEM".
ID: 306845 | Bouwkundig element
Brusselsesteenweg 347 (Zemst)
Het stationsgebouw van Eppegem aan de lijn Brussel-Antwerpen, betreft een typologisch goed bewaard voorbeeld van een plattelandsstation uit het begin van de 20ste eeuw.
ID: 306848 | Bouwkundig element
Stationsplein 1 (Zemst)
Het stationsgebouw van Weerde aan de lijn Brussel-Antwerpen, betreft een typologisch goed bewaard voorbeeld van een plattelandsstation uit het begin van de 20ste eeuw.
ID: 33054 | Bouwkundig element
Langemarkstraat 34 (Zonnebeke)
Stationschefswoning van twee bouwlagen met aanpalend lager stationsgebouw. Typerend dakenspel met dakkapellen en wolfseinden onder meer ter hoogte van de dakvensters in de twee risalieten.
ID: 9686 | Bouwkundig element
Stationsplein zonder nummer (Zottegem)
Station Intact spoorwegstation (fig. 371) van het type "Belgische Staat", daterend van ca. 1868. Bakstenen gebouw met verwerking van arduin voor plint, druiplijsten, kordons en modillons. Dominerend middenvolume van vijf trav. en twee bouwl. onder schilddak (mechanischie pannen) tussen twee laterale vleugels van twee trav. en één bouwl. onder zadeldak (mechanische pannen); l.-vleugel later met d