Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

196 resultaten


ID: 78501 | Bouwkundig element

Station Pervijze

Schoorbakkestraat 28-30 (Diksmuide)
Voormalig station op de lijn nummer 74. Diksmuide-Nieuwpoort. Deze lijn werd in 1868 opgericht en is sinds 1974 buiten dienst. Het station was opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur, die vrij gebruikelijk was bij stationsarchitectuur (zie prentbriefkaart). Tijdens de Eerste Wereldoorlog vormde de spoorlijn de frontlinie, het station werd in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 bestookt door de Duitsers. Het deels vernietigde station werd ingericht als observatiepost. Het station werd in de jaren 1920 heropgebouwd naar basismodel stationsarchitectuur typerend voor de wederopbouwperiode.


ID: 78122 | Bouwkundig element

Station van de Buurtspoorwegen Diksmuide

Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Stationsgebouw in 1923 heropgebouwd in een eclectische stijl met inslag van de regionale baksteenarchitectuur ter vervanging van het (slechts) gedeeltelijk verwoeste stationsgebouw van circa 1905. Beginstation voor de lijn nummer 107 (Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Elverdinge-Ieper en Merkem-Oostvleteren-Poperinge) en de lijn nummer 132 (Diksmuide-Leke-Oostende), respectievelijk geopend in 1906 en 1907. Het eigenlijke tramspoor liep vanuit de tramstelplaatsen in de Lange Veldstraat met een bocht ten noorden van het station de Stationstraat in, richting De Breyne Peellaertstraat. L-vormig hoofdvolume van twee bouwlagen onder leien zadeldaken met ten noorden aansluitend rechthoekige toren met afgeschuinde hoeken onder leien tentdak.


ID: 207059 | Bouwkundig element

Station Sint-Martens-Bodegem

Stationsplein 1-2 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen op het stationsplein tegen de Molenstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.


ID: 206914 | Bouwkundig element

Station Dilbeek

Stationsstraat 113 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan de Stationsstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.


ID: 8279 | Bouwkundig element

Station Burst

Dorent (Erpe-Mere)
Station op de lijn Kortrijk-Denderleeuw. Geheel van drie ongelijke volumes, middendeel van twee en een halve bouwlaag en zijvleugels van anderhalve bouwlaag respectievelijk van drie en twee traveeën onder zadeldaken (mechanische pannen), van circa 1860- 1870.


ID: 13076 | Bouwkundig element

Station van Wildert

Sint-Jansstraat (Essen)
L-vormig stationsgebouw van één en twee bouwlagen onder schilddak, van 1889.


ID: 13081 | Bouwkundig element

NMBS-station van Essen

Spoorwegstraat 2 (Essen)
Station in eclectische stijl van 1901. Rechthoekig gebouw onder diverse bedaking, onder meer met ijzeren vorstkam.


ID: 33818 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Langerbrugge

Gentweg 8-10 (Evergem)
Stationsgebouw, gelegen op de spoorlijn Gent-Terneuzen, geopend op 19-12-1865 en vermoedelijk vernieuwd na de Eerste Wereldoorlog. Laag bakstenen gebouw met lokettenzaal van vier traveeën en één bouwlaag onder zadeldak, aan de perronzijde achteruitspringend overluifeld gedeelte. Ernaast gedeeltelijk verbouwd, hoger opgetrokken woonhuis van drie traveeën en twee bouwlagen.


ID: 33944 | Bouwkundig element

Station Rieme

Stationsstraat 71 (Evergem)
Station van Rieme op de lijn Gent - Zelzate -Terneuzen, geopend in 1865. Oorspronkelijk symmetrisch gebouw met twee licht uitspringende risalieten, hoger opgetrokken in een puntdakvenster, aan weerszij van de galerij aan de perronzijde.


ID: 34457 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Sleidinge

Weststraat 131 (Evergem)
Station met lokettenzaal en woning in typische stationsarchitectuur voor de lijn Gent-Eeklo, aangelegd in 1861 en gebouwd in 1911 in de plaats van een eerste houten stationnetje van 1901. Gebouw van gele baksteen met centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak geflankeerd door één bouwlaag hoge vleugels van respectievelijk één en vier traveeën onder zadeldak. Perronzijde met luifel voor de lokettenzaal.