Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

28 resultaten


ID: 75170 | Bouwkundig element

Stelplaats van de buurtspoorwegen

Brusselsesteenweg 2 (Grimbergen)
Kadastrale optekening in 1911 van de aanleg van het huidige terrein met achterin gelegen tramstelplaatsen, bestaande uit een grote loods en twee kleinere loodsen. De overige gebouwen dateren uit het laatste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 76484 | Bouwkundig element

Tramstation en tramloodsen

Kerkstraat 174-176 (Grimbergen)
Voormalig tramstation en tramloodsen van het type A, het eerste type ontwikkeld door de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen tussen 1887 en 1889 en als eerste depot opgetrokken in de periode 1887-1888 langs de lijn Brussel-Humbeek.


ID: 301112 | Bouwkundig element

Omgeving windmolen De Grote Napoleon

Gasmeterstraat, Guillaumestraat, Kanunnik De Meyerlaan, Kazernestraat, Kleine Gasmeterstraat, Molenaarsdreef, Nijverheidstraat, Posthoornplein, Posthoornstraat, Rozenhoed, Strijderslaan (Hamme)
De omgeving rond de windmolen De Grote Napoleon bestaat uit de molenaarswoning en de dienstgebouwen bij de windmolen, vrijstaande villa’s in de ruimere omgeving en aan de rand van het dorpsgezicht rijwoningen.


ID: 85415 | Bouwkundig element

Rijtuigenloods van de Nationale Maatschappij voor Buurtspoorwegen

Kazernestraat 2 (Hamme)
Grote vrijstaande bakstenen loods aanvankelijk onder pannen zadeldak met brede lichtvlakken. Bakstenen zijgevels geleed door middel van lisenen en spaarvelden.


ID: 8948 | Bouwkundig element

Buurtspoorwegstelplaats, reparatie-, dienstlokalen

Solleveld 25 (Herzele)
Aansluitend bij het buurtspoorwegstation van de lijn Gent-Geraardsbergen. Twee bakstenen gebouwen met aanleunende zadeldaken (mechanische pannen) vormen respectievelijk rechts, de grote stelplaats links, een kleinere reparatiehal.


ID: 60553 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Kwabrugstraat 21 (Kortrijk)
19de-eeuws dubbelhuis onder pannen schilddak; links twee traveeën onder plat dak. Lijstgevel horizontaal belijnd door middel van waterlijsten en doorgetrokken onderdorpels.


ID: 58210 | Bouwkundig element

Werkhuizen en stelplaats van de buurtspoorwegen

Vaartstraat 102 (Laarne)
Deels gekasseid terrein met sierbetonplaten afsluiting aan de straat met letters B en V (belge vicinal). Gelegen aan de provinciale weg tussen Kalken-Wetteren na aanleg van de tramlijn Gent-Zele-Hamme-Wetteren die in gebruik genomen werd op 17 april 1891.


ID: 34032 | Bouwkundig element

Stelplaats van buurtspoorlijn

Denen 1 (Lochristi)
Voormalige stelplaats van de buurtspoorweglijn Gent Heirnisse-Lochristi. Plannen voor de achterin gelegen loods, oorspronkelijk voor stoomtrams, daterend van 1902. Rechthoekig bakstenen gebouw van één bouwlaag en twaalf traveeën lang, onder zadeldak. Bij de straat alleenstaande woning, oorspronkelijk met bijbehorend bureel en watertoren voor de stoomtrams, volgens plannen daterend van 1914.


ID: 1205 | Bouwkundig element

Locomotievenhal van de mijn

Zetellaan (Maasmechelen)
Ruime hal met een constructie zoals die van het magazijn.


ID: 36360 | Bouwkundig element

Tramstelplaats met huis van de stationschef

Hundelgemsesteenweg 317 (Merelbeke)
Huis van de stationschef bij de eindhalte en stelplaats van de buurtspoorlijn Gent-Zuid - Merelbeke. Opening van de lijn in 1898. Zijdelings aan de straat palend huis van twee bouwlagen en drie traveeën met zadeldak eclectische inslag. Daarachter ligt het bijhorende langgerekte terrein met overblijvende dienstgebouwen van de tramstelplaats, gelijktijdig met de stationschefwoning opgericht in 1897.