Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

18 resultaten


ID: 200036 | Bouwkundig element

Hoofdpostgebouw

Ferdinand Smoldersplein 1, 1A, Jodenstraat 2 (Leuven)
De plannen in neo-Vlaamserenaissance-stijl uit 1893 werden gerealiseerd door ingenieur-architect A. Van Houcke, toen nog onder leiding van hoofdarchitect van de Belgische Posterijen Gody. Het decoratieve beeldhouwwerk is van Fr. Vermeylen.


ID: 50741 | Bouwkundig element

Station Maldegem

Stationsplein 8 (Maldegem)
Stationsgebouw uit het derde kwart van de 19de eeuw, representatief voor een plattelandsstationnetje en vergelijkbaar met de overige stationnetjes op de lijn Gent - Eeklo. Kenmerkend voor dit typestation was de sobere baksteenarchitectuur met in oorsprong een volledig symmetrische en zeer herkenbare plattegrond en opstand. De lagere, rechtse aanbouw onder plat dak werd vermoedelijk in 1923 toegevoegd. Rechts van het stationsgebouw, voormalig telegraafgebouw, volgens het kadasterarchief gebouwd in 1931.


ID: 54912 | Bouwkundig element

Kantoorgebouw

Cyriel De Grootelaan 13 (Middelkerke)
Voormalig kantoor van de RTT, zie gevelsteen, uit de jaren 1930-1940. Enkelhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder pannen zadeldak, opgevat als een donkere baksteenbouw.


ID: 56821 | Bouwkundig element

Station Oostende en Hotel Terminus Maritime

Natiënkaai 1, 5 (Oostende)
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken. Eclectisch stationscomplex bestaande uit een centrale inkomhal geflankeerd door twee vierkante "torengebouwen" van drie bouwlagen onder tentvormig leien mansardedak. Links aansluitend aan het station, voormalig "Hotel Terminus Maritime". Aansluitend op de hoek, voormalig postsorteercentrum in het torengebouw.


ID: 31102 | Bouwkundig element

Station Poperinge en telegraafkantoor

Ieperstraat 165 (Poperinge)
Dit station is het enige overblijvende exemplaar van de spoorwegarchitectuur uit de 19de eeuw aan de lijn Kortrijk-Poperinge. Het werd opgetrokken naar analogie met het eerste station te Ieper (1854). Heden is het een eindstation via Ieper en Kortrijk verbonden met het binnenland. Links laag bakstenen telegraafkantoortje onder zadeldak, uit het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 29174 | Bouwkundig element

Station Ronse met goederenloods en telefoon- en telegraafkantoor

Winston Churchillplein 6 (Ronse)
Het stationsgebouw van Ronse is een middelgroot station in neoclassicistische stijl, oorspronkelijk in 1841 te Brugge opgericht naar het ontwerp van Architect Payen en in 1881 naar Ronse verplaatst. Ten noordoosten van het stationsgebouw bevindt zich een goederenloods; ten westen het voormalig telefoon- en telegraafgebouw.


ID: 70531 | Bouwkundig element

Station Vilvoorde

Stationplein 9 (Vilvoorde)
Lang, bakstenen gebouw in neo-Vlaamserenaissance-stijl met combinatie van lijst- en topgevels, in totaal veertien traveeën en één à twee bouwlagen onder schilddaken, opgericht in 1880-1883.


ID: 215755 | Bouwkundig element

R.T.T.-gebouw

Hendrik Thumasplein 42 (Zaventem)
In de lintbebouwing opgenomen bedrijfspand van twee ongelijke traveeën en twee bouwlagen onder plat dak, kadastraal ingetekend in 1942.