31 resultaten
ID: 205230 | Bouwkundig element
Stationsplein 1, 1A (Harelbeke)
Station van de N.M.B.S. met geïntegreerde woning voor de stationschef, gelegen langs de circa 1839 opgerichte spoorlijn Gent-Kortrijk. Gebouwd in 1896 in neo-Vlaamse renaissancestijl naar de ontwerpplannen van architect Henri Fouquet.
ID: 50908 | Bouwkundig element
Amersveldestraat 85 (Hooglede)
Voormalig spoorwegstation "Sint-Jozef", zie casementen, van 1898, heden omgebouwd tot woonhuis. Gelegen parallel aan de spoorlijn Torhout-Ieper (1871). Stationsgebouw getypeerd door hoger gedeelte van twee bouwlagen van de stationschefwoning en lagere, aanleunende vleugels met loketten en dienstruimten.
ID: 88757 | Bouwkundig element
Stationsstraat 73-77 (Jabbeke)
Voormalig stationsgebouw van Jabbeke, gebouwd omstreeks 1892-94, op de lijn Brugge-Oostende, die in 1838 werd ingereden als enkelvoudig spoortraject. Het gebouw werd opgetrokken volgens een vast type dat door de Belgische spoorwegen tussen circa 1881 en 1895 werd toegepast, en wel volgens de eerste variant daarvan, het zogenaamde "Stationstype 1881". Het gebouw is in gele baksteen opgetrokken op hardstenen plint en bestaat uit drie delen met centraal een volume van twee bouwlagen en drie traveeën onder een leien zadeldak.
ID: 13298 | Bouwkundig element
Heidestatieplein (Kalmthout)
Typisch dorpsstationnetje met stationschefwoning van vier traveeën en twee bouwlagen en aanpalende reizigers- en dienstgebouwen; te dateren 1911.
ID: 13297 | Bouwkundig element
Statieplein (Kalmthout)
Eenvoudig dorpsstationnetje bestaande uit een stationschefwoning en een aanpalend reizigerslokaal; beide onder leien zadeldak, van 1897.
ID: 200086 | Bouwkundig element
Racourhalte 1 (Landen)
Betreft hier een goed voorbeeld van een landelijk station dat in 1908 door de Staatsspoorwegen werd opgetrokken. Karakteristieke baksteenarchitectuur in een bijzonder uitgebreide decoratieve uitvoering.
ID: 44104 | Bouwkundig element
Nieuwe Kalsijde 21, Statiestraat 22 (Langemark-Poelkapelle)
Voormalig stationnetje daterend van de jaren 1920, aan de toenmalige spoorlijn Armentières-Oostende. Soortgelijk wederopbouw-stationnetje onder meer te Poelkapelle, Boezinge en Vlamertinge. In de nabijheid, aan spoorwegoverkant, voormalige stationschefwoning: bakstenen gebouwtje van twee bouwlagen op L-vormige plattegrond onder haakse pannen zadeldaken.
ID: 51685 | Bouwkundig element
Statieplaats 3-5 (Lichtervelde)
Het station ligt op de kruising van de spoorlijnen Brugge-Kortrijk en Gent-Veurne-De Panne. Dit derde station van Lichtervelde werd in 1912-1914 gebouwd en na een gedeeltelijke vernietiging tijdens de Eerste Wereldoorlog identiek hersteld. Het ensemble bestaat uit het langgestrekte stationsgebouw met stationschefwoning en de lampisterie annex toilettengebouwtje. Binnen de standaardtypologie van stationsgebouwen (staatstype ‘1895') is dit station uitzonderlijk door zijn omvang, het materiaalgebruik van grijze machinale strengperssteen en de tegeltableaus met afbeelding van de Lichterveldse paardenmarkt. Ook het gietijzeren hekwerk tussen de lampisterie en de gesloopte goederenloods is bewaard.
ID: 34504 | Bouwkundig element
Beerveldse Baan 28-30 (Lochristi)
Station met woning van de stationschef aan de lijn Gent-Antwerpen gebouwd circa 1904. Typisch eenvoudig plattelandsstation van gele en oranjekleurige baksteen, met lichte neotraditionele inslag.
ID: 50030 | Bouwkundig element
Kronekalseide 278 (Maldegem)
Het voormalige stationsgebouw met woning van Donk heeft nog zijn oorspronkelijk aanzien van 1932 behouden. Het opmerkelijke gebouw met een asymmetrische opbouw en sober gedecoreerde baksteengevels is van een kenmerkend stationstype in interbellumarchitectuur. Het gebouw is ontworpen door architect August Desmet en vormt een treffend voorbeeld van zijn zakelijk-expressionistisch oeuvre.