12 resultaten
ID: 305095 | Bouwkundig element
Hooftvunderlei 19 (Antwerpen)
Elektrisch onderstation voor de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, later M.I.V.A. (Maatschappij voor het Intercommunaal vervoer te Antwerpen) en thans in beheer van De Lijn. Het werd in 1924 door de Provincie Antwerpen opgetrokken aan de rand van de gronden van het kasteeldomein Rivierenhof, in 1921 van de erfgenamen Bosschaert de Bouwel verworven om ze te herbestemmen als openbaar park.
ID: 302200 | Bouwkundig element
Van Diepenbeeckstraat 47 (Antwerpen)
Onderstation van de elektriciteitsmaatschappij Compagnie Électrique Anversoise, waarvoor bouwaanvraag uit 1908. Uit het bouwdossier vallen ontwerper noch aannemer af te leiden, maar vermoedelijk gaat het om een ingenieur of de technische dienst van de maatschappij zelf.
ID: 300314 | Bouwkundig element
Bomastraat (Gent)
Het elektrisch onderstation behoort tot een reeks elektrische onderstations en cabines ontworpen door architect Jean-Albert De Bondt tussen 1930 en 1935.
ID: 20565 | Bouwkundig element
Kattenberg 7 (Gent)
Het onderstation werd gebouwd in 1931 naar ontwerp van architect J.A. De Bondt en hoort tot een reeks van elektriciteitscabines en onderstations die hij ontwierp voor Gentse Elektriciteitsmaatschappij.
ID: 18272 | Bouwkundig element
Kwakkelstraat 41, 41A (Gent)
Het onderstation werd gebouwd in 1934 naar ontwerp van architect J.A. De Bondt en hoort tot een reeks van elektriciteitscabines en onderstations die hij ontwierp voor Gentse Elektriciteitsmaatschappij.
ID: 200953 | Bouwkundig element
Nieuwewandeling 2A-B (Gent)
Het onderstation maakt deel uit van de toenmalige stedelijke openbare elektriciteitsproductie en -distributie die vanaf 1924 op grootschalige wijze op gang kwam met de bouw van de elektriciteitscentrale aan de Ham. Het is een voorbeeld van bedrijfsarchitectuur uit het vroege interbellum, ontworpen door Jan-Albert De Bondt, bouwmeester van de overheid,
ID: 200956 | Bouwkundig element
Schuurkenstraat 2 (Gent)
De bouw van dit elektrisch onderstation kaderde in de groei van de Gentse Elektriciteitsdienst in het begin van de jaren 1930, waarbij tientallen nieuwe elektriciteitscabines en onderstations werden opgetrokken. Onderstation ontworpen in 1932 door J.A. De Bondt, gebouwd in 1933 door aannemer Van Kerkhove-Gilson. In oorsprong combineerde het gebouw de functie van onderstation met een betaaldienst voor de klanten, woning voor de meestergast, kantoren en radiodistributie. Het bakstenen gebouw is opgevat als een afgerond hoekgebouw met vier bouwlagen en een kelderverdieping onder een plat dak. De gevel vertoont een rijk spel van baksteen, natuursteen, beton en glas.
ID: 80572 | Bouwkundig element
Centrum-Zuid 1121 (Houthalen-Helchteren)
Baksteenbouw van vijf traveeën en één bouwlaag, met metalen ramen en deur, onder plat dak, uit de jaren 1950.
ID: 206598 | Bouwkundig element
Vaartstraat 34 (Leuven)
In 1909 als onderstation voor stroomverdeling opgericht, het pand omvatte een drie traveeën breed kantoorgebouw van twee bouwlagen in 1916 verhoogd met een derde, links ernaast magazijnen van één bouwlaag.
ID: 56839 | Bouwkundig element
Cockerillstraat 8 (Oostende)
Onderstation van het Bestuur voor Elektriciteit en Elektromechanica (B.E.E.), gebouwd in opdracht van het Ministerie van Openbare Werken in 1950, naar ontwerp van architect Hendrik De Nijs (Brugge). Gebouwd ter vervanging van de in de Tweede Wereldoorlog verwoeste vestiging. Complex bestaande uit werkhuizen en conciërgerie, ondergebracht in lage gebouwen onder platte daken; zaagdak boven het werkhuis met smidse.