Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

14 resultaten


ID: 83746 | Bouwkundig element

Ventilatiegebouw voetgangerstunnel Sint-Anna

Beatrijslaan (Antwerpen)
Opmerkelijke en specifieke gebouwen op Linkeroever zijn de ventilatiegebouwen van de Sint-Anna- en Waaslandtunnel, van 1933 naar ontwerp van E. Van Averbeke.


ID: 216718 | Bouwkundig element

Voetgangerstunnel Sint-Anna

Beatrijslaan, Sint-Jansvliet (Antwerpen)
De Sint-Annatunnel of voetgangerstunnel werd aangelegd in 1931-1933 als verbinding tussen de linker- en rechteroever. De toegangs- en ventilatiegebouwen op beide Schelde-oevers werden ontworpen door Emiel Van Averbeke.


ID: 216719 | Bouwkundig element

Waaslandtunnel

Brouwersvliet, Charles de Costerlaan (Antwerpen)
De Waaslandtunnel is de oudste voertuigentunnel die de stadsdelen op linker- en rechteroever met elkaar verbindt.


ID: 83747 | Bouwkundig element

Ventilatiegebouw Waaslandtunnel

Charles de Costerlaan (Antwerpen)
Opmerkelijke en specifieke gebouwen op Linkeroever zijn de ventilatiegebouwen van de St.-Anna- en Waaslandtunnel, van 1933 naar ontwerp van E. Van Averbeke, resp. gelegen aan Beatrijslaan ter hoogte van Blancefloerlaan en aan einde van tunnel op Ch. De Costerlaan. Ventilatiegebouw van voertuigentunnel van vier bouwlagen, gewapend betonskelet eveneens bekleed met gele baksteen en met gebruik van n


ID: 10766 | Bouwkundig element

Frans Tijsmanstunnel

Frans Tijsmanstunnel (Antwerpen)
Frans Tijsmanstunnel uit 1966 onder Kanaaldok B1-B2 van 1967. De Liefkenshoektunnel van 1990 werd erop aangesloten.


ID: 4527 | Bouwkundig element

Ventilatiegebouw voetgangerstunnel Sint-Anna

Sint-Jansvliet (Antwerpen)
Toegangs- en verluchtingsgebouw van de voetgangerstunnel "Sint-Anna", verbinding met Linkeroever.


ID: 79044 | Bouwkundig element

Pomphuis van het kanaal Bossuit-Kortijk

Doorniksesteenweg 402 (Avelgem)
Voormalig pomphuis van het kanaal Kortrijk-Bossuit, thans in gebruik als taverne, centrum voor riviertoerisme en V.V.V.-ontmoetingscentrum. Kanaal, met de hand gegraven vanaf 1857. Waterweg, hoger gelegen dan Leie en Schelde, hoogteverschil overbrugd door elf sluizen, een souterrain en een pompstation, dat het nodige water voor het kanaal uit de Schelde pompte.


ID: 200533 | Bouwkundig element

Voetgangerstunnel onder Nielsestraat

Nielsestraat (Boom)
De tunnel onder de Nielsestraat maakt deel uit van de Wijk Noeveren, beschermd als dorpsgezicht en monument. Ministrieel Besluit van 25 juli 1986.


ID: 31895 | Bouwkundig element

Voetgangerstunnel

Gotemstraat (Borgloon)
Voetgangerstunnel onder de steenweg als voormalige verbinding van de Gotemstraat met de Weg naar Berlingen. Eerste helft 19de eeuw. Bakstenen rondboog met hardstenen sluitsteen.


ID: 26667 | Bouwkundig element

Station Oostakker

Lourdesstraat 6, 6A (Gent)
Het station van Oostakker naar ontwerp van architect Eduard Rigelle, werd gebouwd in 1911 om de vele bedevaarders naar Oostakker-Lourdes te brengen. Conceptueel en stilistisch behoort het tot de kenmerkende spoorwegarchitectuur van het begin van de 20ste eeuw doch met invloed van de art-nouveaustijl. Hoofdgebouw van acht traveeën en één bouwlaag waarvan de drie linker traveeën een uitspringend blok vormen met toegang naar de lokettenzaal met rechts daarvan een lange zaal. Links van de lokettenzaal sluit de woning van de stationschef aan.