Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

31 resultaten


ID: 4891 | Bouwkundig element

Bestelkantoor van de Staatsspoorwegen

Drukkerijstraat 18-20 (Antwerpen)
Bestelkantoor voor goederen met depot en stationschefwoning, gebouwd in opdracht van de Staatsspoorwegen (huidige NMBS). Voor het ontwerp gedateerd op 29 juli 1899 tekende ‘chef de section principal’ Jacques Théodore Josephe Wisselez, een architect in overheidsdienst die in 1895 het station van Veurne tot stand had gebracht.


ID: 74105 | Bouwkundig element

Station Michelbeke

Riedeplein 9 (Brakel)
Typisch langgerekt station wellicht opgericht in begin 20ste eeuw waarvan vroegere stationschefwoning in deel van vier traveeën met bovenverdieping onder zadeldak; ongelijke zijvleugels van één bouwlaag, respectievelijk linker van zes traveeën onder zadeldak en rechter van twee traveeën. Behouden ijzeren spanten van de vroegere perronluifel.


ID: 86457 | Bouwkundig element

Station Deerlijk

Stationsplein 11-12, 13 (Deerlijk)
Voormalig stationsgebouw van het type R5 gebouwd in 1892 (Standaardstation uit de periode 1881-1895 genaamd stationstype R5). Station gelegen ten zuiden van de dorpskern, langs de spoorweg Kortrijk-Brussel. Hoofdgebouw bestaande uit een hoger gedeelte van twee bouwlagen en drie traveeën en twee lagere vleugels van respectievelijk vijf traveeën aan de rechterzijde en drie traveeën aan de linkerzijde. Rode baksteenbouw (sierankers) onder leien zadeldak met sierlijke houten dakranden.


ID: 38152 | Bouwkundig element

Station Grammene met woning stationschef

Oude Stationsstraat 9 (Deinze)
Station van Grammene met aanpalende woning van de stationschef, op de lijn Deinze-Tielt, gebouwd in landelijke stijl in het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 48890 | Bouwkundig element

Station Schoonaarde

Oude Brugstraat 2-4 (Dendermonde)
Spoorwegstation opgericht in 1879-1880 aan de spoorlijn Gent - Dendermonde, een van de oudste spoorlijnen in ons land. Het station dat nog steeds in gebruik is vervangt een ouder en kleiner station. Het stationsgebouw bezit typologisch en stilistisch de gebruikelijke karakteristieken van een landelijk stationsgebouw uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Wachthuisje op het perron. Bakstenen bijgebouwtje van één bouwlaag en drie traveeën onder zadeldak met Boomse pannen.


ID: 34457 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Sleidinge

Weststraat 131 (Evergem)
Station met lokettenzaal en woning in typische stationsarchitectuur voor de lijn Gent-Eeklo, aangelegd in 1861 en gebouwd in 1911 in de plaats van een eerste houten stationnetje van 1901. Gebouw van gele baksteen met centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak geflankeerd door één bouwlaag hoge vleugels van respectievelijk één en vier traveeën onder zadeldak. Perronzijde met luifel voor de lokettenzaal.


ID: 26667 | Bouwkundig element

Station Oostakker

Lourdesstraat 6, 6A (Gent)
Het station van Oostakker naar ontwerp van architect Eduard Rigelle, werd gebouwd in 1911 om de vele bedevaarders naar Oostakker-Lourdes te brengen. Conceptueel en stilistisch behoort het tot de kenmerkende spoorwegarchitectuur van het begin van de 20ste eeuw doch met invloed van de art-nouveaustijl. Hoofdgebouw van acht traveeën en één bouwlaag waarvan de drie linker traveeën een uitspringend blok vormen met toegang naar de lokettenzaal met rechts daarvan een lange zaal. Links van de lokettenzaal sluit de woning van de stationschef aan.


ID: 8801 | Bouwkundig element

Personeelswoning en wachthuis

Jan De Coomanstraat 52 (Geraardsbergen)
Woning van de stationschef aan de overzijde. Langsheen de spoorlijn, richting Aalst, nog een standaardwachthuisje van het type Belgische Staat en overbrugging in baksteen en natuursteen over een waterloop.


ID: 52122 | Bouwkundig element

Station Moere

Moerdijkstraat 29 (Gistel)
Voormalig station van Moere, opgericht omstreeks 1868, bij de oprichting van lijn 62 Torhout-Oostende (1867-1967). Oorspronkelijk twee aparte bouwblokken, samengevoegd en vergroot in 1893. De spoorlijn, aanvankelijk uitgebaat door de "Société Anonyme du Chemin de Fer d'Ostende à Armentiers", zorgde voor een snelle verbinding tussen Parijs en Oostende.


ID: 75268 | Bouwkundig element

Stationschefwoning

Van Akenstraat 5 (Grimbergen)
Stationschefwoning, door middel van een jaarsteen 1911 gedateerd en in 1939 aan de linkerzijde uitgebreid tot een dubbelhuis naar ontwerp van architect Sassen-Clingh uit Schaarbeek.