Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

9 resultaten


ID: 12667 | Bouwkundig element

Arbeiderswoningen

Hoek 80, 88-89, 101-103, 104-105 (Boom)
Wirwar van straten en steegjes nabij de Rupel met schaarse bebouwing van arbeidershuizen. Ten oosten voormalige scheepswerf Vergauwen.


ID: 12728 | Bouwkundig element

Meesterwoning en scheepshelling

Noeveren 199 (Boom)
Voormalige tegen de Rupel aangebouwde meesterwoning en scheepshelling.


ID: 79916 | Bouwkundig element

Prins Filipsdok

Lanceloot Blondeellaan (Brugge)
Uitgegraven tussen augustus 1958 en 1961, in gebruik genomen in 1962. In 1980, aanleg van een automatische slipway (kalfaterbank). De benaming dateert van een beslissing van het schepencollege van 30 augustus 1960 en verwijst naar de huidige Kroonprins die toen pas geboren was.


ID: 79940 | Bouwkundig element

Prins Albertdok

Rederskaai (Brugge)
Ontstaan als schuilhaven voor vissersboten in 1906. De benaming werd pas toegekend in 1957 bij de feestelijkheden naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de haven waarbij toenmalig Prins Albert het dok openstelde.


ID: 20649 | Bouwkundig element

Magazijn H & A Teerlinck

Kortrijksepoortstraat 234 (Gent)
In achterbouw en uitziend op de Leie bevindt zich het in 1907 opgerichte magazijn "H. en A. Teerlinck" (waarbij waarschijnlijk bepaalde resten van een "koeihaarslagerij" herbruikt werden). Symmetrisch aan weerszijden van poort en laadtravee opgebouwde gevel van drie bouwlagen, drie traveeën, thans onder plat dak.


ID: 301127 | Bouwkundig element

Scheepswerf Chantier Naval de Rupelmonde

Scheepsbouwersstraat (Kruibeke)
De scheepswerf Chantier Naval de Rupelmonde werd gesticht in 1913. In 1962 werd de werf uitgebreid met een tweede scheepshelling. Betonnen helling van 100 meter lang uitgerust met 15 wagens op stalen rails.


ID: 56842 | Bouwkundig element

Twee slipways

Buskruitstraat (Oostende)
Twee slipways opgetrokken in 1931. Gelegen aan het visserijdok, gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostelijke oever van de havengeul. In 1931 worden ten noorden van het dok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oorsprong: "Crandall Dry Dock Engineers inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A."


ID: 56841 | Bouwkundig element

Visserijdok

Havengeulkaai (Oostende)
Vlotdok gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostoever van de haven.


ID: 76002 | Bouwkundig element

Scheepshelling voor herstelling binnenvaartuigen

Havenlaan (Zelzate)
Drie naast elkaar gelegen hellingen bij de jachthaven, bijhorende gebouwen van 1963-64 doch hellingen wellicht ouder.