149 resultaten
ID: 56051 | Bouwkundig element
Sluizenkaai (Menen)
Oud sluizencomplex met stuw- en schutsluizen, daterend van 1920-21 en opgericht na het graven van de Leiebedding langs de Sluizenkaai. Van dan af konden schepen van 300 ton ongehinderd granen en vooral kolen uit Frankrijk naar de Leiestreek aanvoeren. Tegenover de sluizen lag een douanekantoor. Voor de scheepvaart was dit de grensovergang tussen België en Frankrijk. Bedieningsgebouw van twee traveeën en één bouwlaag van rode baksteen.
ID: 90088 | Bouwkundig element
Kerkmeersstraat (Meulebeke)
Kleine, vermoedelijk 19de-eeuwse sluis gelegen over de Lapperbeek langsheen de voetgangersweg die uitkomt in de Kapellestraat.
ID: 74547 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Rattevallestraat (Middelkerke)
Vierkantig sperfort van 1584, gebouwd tijdens de godsdienstoorlogen, deel uitmakend van een verdedigingslinie, langs IJzer, Ieperlee en kust, tegen de uitvallen van de Watergeuzen vanuit Oostende. Heden schans, gelegen ten noordwesten van de dorpskom en ten oosten van de IJzer aan de kreek van Nieuwendamme, nu verland beekje. Grote vierhoekige veldschans, voorzien van vier bastions met rechte flanken. Oorspronkelijk omwald met gracht van 30 meter.
ID: 52890 | Bouwkundig element
Blauwe Keidreef (Mol)
Schut, ter regeling van het waterdebiet. Oorspronkelijk deel uitmakend van een complex bevloeiingssysteem.
ID: 300113 | Landschappelijk geheel
Den Diel, Postelsesteenweg, Russendorp (Mol)
Het gebied Den Diel wordt gevormd door vijf plassen, waarvan één grote, ontstaan door sprietontginning rond de Tweede Wereldoorlog. De plassen worden omgeven door broekbossen, terwijl voor de rest in het gebied loof- en naaldbossen voorkomen. Dit gebied omvat het sluizencomplex van Sas 3 en de baileybrug over het Kempisch Kanaal.
ID: 52901 | Bouwkundig element
Waterstraat (Mol)
Twee dubbelsluizen op het verbindingskanaal Bocholt-Herentals, een tweetrapse schutsluis van 1843-1845 en een ééntrapse schutsluis van 1928 ten behoeve van grotere schepen.
ID: 200701 | Bouwkundig element
Albert I laan (Nieuwpoort)
Het sas werd herbouwd in 1818, toen de versterkingswerken rond Nieuwpoort gemoderniseerd werden in het kader van de uitbouw van de Wellingtonlinie. De werken werden uitgevoerd door een lokale aannemer, wellicht op basis van plannen opgemaakt door de Brugse ingenieur Jacob Dekaestecker. In 1876-1878 werd het sas nogmaals herbouwd, toen ook het volledige Ganzenpootcomplex heraangelegd werd. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd om via het Kattesas de IJzervlakte te laten overstromen. Van het Oude Veurnesas bleven de sluiswanden in blauwe hardsteen bewaard.
ID: 301719 | Bouwkundig element
Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
Het sas van Dierendonck is een waterbouwkundige constructie gebouwd omstreeks 1867 waarin een schutsluis en een uitwateringssluis worden gecombineerd en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.
ID: 126656 | Bouwkundig element
Sluizen (Nieuwpoort)
Sluizencomplex uit 1876-78, aangelegd ter hoogte van Nieuwpoort-Stad. Na de Eerste Wereldoorlog, oprichting in de nabijheid van het sluizencomplex van een reeks gedenktekens ter nagedachtenis van de gesneuvelden en de rol van militaire eenheden of personen.
ID: 56827 | Bouwkundig element
Oostkaai (Oostende)
Sluis in het Vlotdok, als toegang tot de Handelshaven, gebouwd in de kom van de oude Franse spuikom; eerste steenlegging op 19 juni 1898 door Koning Leopold II. Genoemd naar ir. P. De Mey, die de leiding heeft over de uitbreidingswerken van de haven tussen 1898 en 1914.