196 resultaten
ID: 78501 | Bouwkundig element
Schoorbakkestraat 28-30 (Diksmuide)
Voormalig station op de lijn nummer 74. Diksmuide-Nieuwpoort. Deze lijn werd in 1868 opgericht en is sinds 1974 buiten dienst. Het station was opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur, die vrij gebruikelijk was bij stationsarchitectuur (zie prentbriefkaart). Tijdens de Eerste Wereldoorlog vormde de spoorlijn de frontlinie, het station werd in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 bestookt door de Duitsers. Het deels vernietigde station werd ingericht als observatiepost. Het station werd in de jaren 1920 heropgebouwd naar basismodel stationsarchitectuur typerend voor de wederopbouwperiode.
ID: 78122 | Bouwkundig element
Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Stationsgebouw in 1923 heropgebouwd in een eclectische stijl met inslag van de regionale baksteenarchitectuur ter vervanging van het (slechts) gedeeltelijk verwoeste stationsgebouw van circa 1905. Beginstation voor de lijn nummer 107 (Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Elverdinge-Ieper en Merkem-Oostvleteren-Poperinge) en de lijn nummer 132 (Diksmuide-Leke-Oostende), respectievelijk geopend in 1906 en 1907. Het eigenlijke tramspoor liep vanuit de tramstelplaatsen in de Lange Veldstraat met een bocht ten noorden van het station de Stationstraat in, richting De Breyne Peellaertstraat. L-vormig hoofdvolume van twee bouwlagen onder leien zadeldaken met ten noorden aansluitend rechthoekige toren met afgeschuinde hoeken onder leien tentdak.
ID: 207059 | Bouwkundig element
Stationsplein 1-2 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen op het stationsplein tegen de Molenstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.
ID: 206914 | Bouwkundig element
Stationsstraat 113 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan de Stationsstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.
ID: 8279 | Bouwkundig element
Dorent (Erpe-Mere)
Station op de lijn Kortrijk-Denderleeuw. Geheel van drie ongelijke volumes, middendeel van twee en een halve bouwlaag en zijvleugels van anderhalve bouwlaag respectievelijk van drie en twee traveeën onder zadeldaken (mechanische pannen), van circa 1860- 1870.
ID: 13076 | Bouwkundig element
Sint-Jansstraat (Essen)
L-vormig stationsgebouw van één en twee bouwlagen onder schilddak, van 1889.
ID: 13081 | Bouwkundig element
Spoorwegstraat 2 (Essen)
Station in eclectische stijl van 1901. Rechthoekig gebouw onder diverse bedaking, onder meer met ijzeren vorstkam.
ID: 33818 | Bouwkundig element
Gentweg 8-10 (Evergem)
Stationsgebouw, gelegen op de spoorlijn Gent-Terneuzen, geopend op 19-12-1865 en vermoedelijk vernieuwd na de Eerste Wereldoorlog. Laag bakstenen gebouw met lokettenzaal van vier traveeën en één bouwlaag onder zadeldak, aan de perronzijde achteruitspringend overluifeld gedeelte. Ernaast gedeeltelijk verbouwd, hoger opgetrokken woonhuis van drie traveeën en twee bouwlagen.
ID: 33944 | Bouwkundig element
Stationsstraat 71 (Evergem)
Station van Rieme op de lijn Gent - Zelzate -Terneuzen, geopend in 1865. Oorspronkelijk symmetrisch gebouw met twee licht uitspringende risalieten, hoger opgetrokken in een puntdakvenster, aan weerszij van de galerij aan de perronzijde.
ID: 34457 | Bouwkundig element
Weststraat 131 (Evergem)
Station met lokettenzaal en woning in typische stationsarchitectuur voor de lijn Gent-Eeklo, aangelegd in 1861 en gebouwd in 1911 in de plaats van een eerste houten stationnetje van 1901. Gebouw van gele baksteen met centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak geflankeerd door één bouwlaag hoge vleugels van respectievelijk één en vier traveeën onder zadeldak. Perronzijde met luifel voor de lokettenzaal.