In eerste instantie werd het bestaande wegdek verwijderd over de volledige breedte ervan en over een lengte van enkele tientallen meters. Vervolgens werd de oude riolering verwijderd en werd de RWA- (regenwater) of de DWA-buis (vuilwater) aangelegd tot aan de plaatsing van een verzamelput. Beide buizen liggen parallel aan elkaar maar op verschillende dieptes.
Het terrein werd onderzocht door middel van vijf werkputten (WP1-5) die het tracé van de wegenis en rioolwerken volgden. Het vlak en de profielputten werd aangelegd met een rupskraan van 27 ton met een platte bak van 1,8 m breed. De veldwerkleider volgde de afgravingen i.f.v. de riolering op en inspecteerde het vlak van de werfweg om te verifiëren of er zich nog eventuele sporen zouden kunnen bevinden. Door het registreren van twintig bodemprofielen aan de rand van de werkput kon een beeld gevormd worden van de algemene bodemopbouw. Er werden 15 sporen in het onderzoeksgebied aangetroffen, waarvan twee archeologische sporen in WP2 (S8 en S10), t.h.v. de Houtmarkt. Deze sporen - een reeds op de Villaretkaart gekarteerde waterput en een muurfragment - lagen niet op het tracé van de rioleringssleuf en werden niet bereikt door de maximale verstoringsdiepte om de huisaansluitingen te kunnen maken (ca. 0,5 m diepte t.o.v. straatniveau). Daarom konden beide sporen in situ bewaard worden. De 13 andere sporen betreffen recente verstoringen van de voormalige of nog bestaande nutsleidingen. De sporen komen verspreid over het terrein voor. Twee vondsten (twee fragmenten steengoed, V1 en V2) werden uit een recente context (S 7 en S11) uit PR5 ingezameld (WP3). Deze vondsten werden wegens hun geringe archeologische waarde en omwille van hun secundaire positie in een recente en geroerde context, na afloop van het onderzoek afgestoten.
Tijdens de duur van de opgraving werd verder doorlopend een metaaldetector (Garrett ACE250) gebruikt door het opgravingsteam. Hiermee werden geen vondsten aangetroffen. Daarnaast werden er ook geen stalen genomen.
Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: ARON bvba
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Werfbegeleiding Schepen Dejonghstraat [online], https://id.erfgoed.net/gebeurtenissen/1076320 (geraadpleegd op ).