Naar aanleiding van het Masterplan 2020 en Masterplan Mobiliteit Antwerpen werd een archeologisch vooronderzoek uitgevoerd. Deze Masterplannen omvatten de Oosterweelverbinding en grote infrastructuurwerken aan de verkeersknooppunten van de snelwegen E17 en E34 op de linker Scheldeoever. Het vooronderzoek bestond uit een uitgebreid bureauonderzoek waarbij eerdere archeologische (voor)onderzoeken binnen de grenzen van het projectgebied werden geanalyseerd en beschreven. Er werd eveneens een archeologisch bureau- en inventariserend veldonderzoek van de Scheldebodem uitgevoerd door ADC ArcheoProjecten. De resultaten van dit onderzoek werden verwerkt in de archeologienota.
Ter hoogte van het WO II kamp Tophat vond een veldkartering plaats. Hierbij zijn zoveel mogelijk aan het maaiveld zichtbare structuren gedocumenteerd.
De stadsdienst Archeologie, in samenwerking met lokale metaaldetector-amateurs, voerde een proefsleuvenonderzoek uit in 2016 en in 2017.
Tijdens de onderzoeken zijn 16 proefsleuven aangelegd. Bij de aanleg van de sleuven is eerst het maaiveld gecontroleerd met een metaaldetector, waarna in lagen van telkens ongeveer 25 cm is afgegraven. Alle graafvlakken zijn gecontroleerd met een metaaldetector. Er is gegraven tot een diepte waarop geen of nauwelijks vondsten voorkwamen. In de praktijk was dit tot 50 à 60 cm onder het maaiveld voor het St-Annabos. In de zone van de Middenvijver kwamen tot circa 90 à 100 cm onder het maaiveld vondsten voor.
In de eerste week van januari voeren we aanpassingen door voor de gemeentefusies van 1 januari 2025. De toepassing kan tijdelijk offline zijn of onvolledige zoekresultaten tonen. Vanaf maandag 6 januari is alles weer volledig beschikbaar.