Gebeurtenis

Archeologisch vooronderzoek Hollands Complex

proefsleuven en proefputten i.f.v. sporensites, metaaldetectie, controle van werken
ID
1076378
URI
https://id.erfgoed.net/gebeurtenissen/1076378

Beschrijving

Naar aanleiding van de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt werd op vraag van het Agentschap Wegen & Verkeer door Raakvlak een archeologisch proefonderzoek uitgevoerd.

Het projectgebied is ca. 12 ha groot, inclusief de bestaande wegenis. De te onderzoeken oppervlakte bedraagt ca. 9 ha.

Wegens de aanleg van dit verkeersknooppunt zal de huidige parking van het logistieke bedrijf 2XL verdwijnen. Daarom werden in een eerste fase graafwerken uitgevoerd om een nieuwe tijdelijke parking aan te leggen. Bij deze graafwerken vond een werkcontrole/beperkte opgraving plaats in november 2012.
In een tweede fase werden de overige bedreigde percelen onderzocht door middel van proefsleuven, volgens de voorwaarden bepaald in de bijzondere voorwaarden. In de periode 12 tot 26 februari werden 28 proefsleuven getrokken. Wegens aanhoudende wateroverlast werden de resterende percelen pas in de zomer van 2016 onderzocht, voor een totaal van 34.

De eerste fase van het onderzoek vond plaats in november 2012. Er werd een zone, een rechthoek van ruim 2200 m², onderzocht onder vorm van een archeologische werfbegeleiding. Aangezien de aannemer, tegen de afspraken met de bouwheer in, het vlak had aangelegd zonder archeologisch begeleiding werd al snel duidelijk dat het vlak niet op juiste diepte werd aangelegd. In overleg met het Agentschap werd besloten om centraal in het vlak één onderbroken proefsleuf aan te leggen om toch een goed zicht te krijgen op de bodemopbouw. Deze sleuf bestond uit drie delen, proefput 1 tot en met 3.

De proefsleuven van de tweede fase werden aangelegd met een kraan van 21 ton en een tandeloze graafbak van 2 m breed. Het onderzoek ging door tussen 12 en 26 februari 2013. Wegens de aanhoudende waterlast op een aantal percelen (en de geringe tijdsdruk van dit project) werden deze pas in de zomer van 2016 onderzocht. In totaal werden 28 sleuven gegraven. Sleuven 1 tot en met 15 bevonden zich aan de oostzijde van de N31, sleuven 16 tot en met 23 en 30 tot en met 34 aan de westzijde. De sleuven werden aangelegd conform de afspraken met de bouwheer en de erfgoedconsulent.

Op regelmatige tijdstippen werd een diepere put gegraven om de bodemopbouw te registreren. De sleuven waren 35 tot 65 cm diep. De profielputten werden tot 100 cm diep aangelegd. Er werden 27 profielen geregistreerd.

Alle percelen en sleuven werden afgelopen door een metaaldetector-expert met een XP Gold Maxx Power-toestel.

Auteurs: Vervoort, Thomas; Roelens, Frederik
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Bronnen

Bron: ROELENS F. & DECRAEMER S. 2017: Zwankendamme, Hollands Complex. Resultaten archeologisch vooronderzoek, Raakvlak, Brugge, 2012/471 & 2013/009
Type: literatuur
Datum:


Bekijk gerelateerde waarnemingen

Baron de Maerelaan, Geitenstraat, Uitkerkestraat, Wulfsberge (Brugge)
Naar aanleiding van de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt werd op vraag van het Agentschap Wegen & Verkeer door Raakvlak een archeologisch proefonderzoek uitgevoerd.


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Archeologisch vooronderzoek Hollands Complex [online], https://id.erfgoed.net/gebeurtenissen/1076378 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.