Persoon

Van de Vyver, Ron

ID
10550
URI
https://id.erfgoed.net/personen/10550

Beschrijving

Ron Van de Vyver werd geboren te Beveren-Waas in 1954. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij leeft en werkt afwisselend in zijn geboorteplaats en in Oostende. Sinds 2006 is hij directeur aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Sint-Niklaas, momenteel op rust.

Ernest Van Buynder zegt over de schilder het volgende: “Ron Van de Vyver heeft de voorbije decennia een eigen stijl ontwikkeld gebaseerd op het constructivisme, maar als een postmodern artiest met ankerpunten naar het abstract expressionisme, de fundamentele schilderkunst, het minimalisme en de kinetische kunst. In principe kan men stellen dat zijn werk over beweging gaat. Als dan het vierkant het uitgangspunt is voor de compositie, dan houdt dit reeds een eerste contradictie in. Het vierkant is de meest solide en onwankelbare vorm, het is het symbool voor stabiliteit, en daarom niet de meest voor de hand liggende keuze om een werk te creëren dat handelt over dynamiek. Het is deze tegenstelling echter die de basis vormt voor zijn werk. Deze tegenstelling vindt men niet alleen terug in het vormelijke, maar ook in de toepassing van kleur en textuur, en in het schilder-technische, het picturale: op deze manier tracht Ron Van de Vyver in zijn werk harmonie, confrontatie en dynamiek met elkaar te verenigen”. Voor zijn reeks “Rotaties” worden binnen het oppervlak vierkanten geschikt, waarbinnen zich een roterende beweging afspeelt van rechthoeken, halve cirkels of driehoeken. Deze vormen vertonen verschillende texturen: dripping (een techniek van het toeval uit het abstract expressionisme), reliëf, vlak. Binnen de reliëfvlakken wordt gewerkt met transparante lagen, het zogenaamde laag op laag schilderen, een kenmerk dan weer van de fundamentele schilderkunst. Schilderen met acryl is voor Ron Van de Vyver geen surrogaat voor het schilderen met olieverf of gouache. Het is voor de kunstenaar een volwaardig hedendaags medium, waarvan hij alle aspecten en mogelijkheden wil onderzoeken en gebruiken.

Behoren Jozef Peeters (1895-1960) en Victor Servranckx (1897-1965) tot de eerste generatie Belgische constructivisten en Guy Vandenbranden tot de tweede, dan is Ron Van de Vyver een vertegenwoordiger van de derde generatie. Ron Van de Vyver hield in 1976 zijn eerste tentoonstelling in Galerie Kaleidoskoop in Gent. In 1986 nam hij, evenals Guy Vandenbranden, deel aan het kunstproject “A(rt)ssenede”, dat met “A(rt)ssenede ’89” en “A(rt)ssenede ‘92” een vervolg kreeg. In 1988, 1990, 1993, 1996 en 1997 stelde hij tentoon in Galerie Pim De Rudder, eveneens te Assenede. In 1992 was hij present in restaurant-galerij “Klein Assenede”, Markt 1, met “Werk aan de wand”. Hij hield ook andere (groeps)tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Hij nam ook deel aan kunstbeurzen, waaronder Lineart in Gent (1988, 1989 en 1995 met Galerie Pim De Rudder van Assenede). Werken worden bewaard in de collectie van de Universitaire Instelling Antwerpen, “Kunst op de campus” in Wilrijk, in BIAC Zaventem en in het Franse Musée du Château de Montbéliard.

De kunstenaar stelt dat “schoonheid zich openbaart in onvolmaaktheid en niet in perfectie”. Zijn doeken spelen met de spanning tussen oppervlak en rand, tussen textuur en stemming, tussen compositie en materiaal. Of zoals kunstcriticus Theo Claes het uitdrukt: “Ron Van de Vyver tracht in zijn doeken de wisselende natuurverschijnselen te vatten in verf en heeft geenszins de betrachting het landschap te registreren zoals de fotograaf dat doet. Wel brengt hij de verschijnselen in dialoog met meetkundige vormen (bv. het vierkant dat niet in de natuur voorkomt) om uiteindelijk tot een universele beeldtaal te komen”.