De Werkhuizen Doom & Mahieu, ook gekend als de Ateliers de Construction Vve Doom & Mahieu, in Ieper gaan terug tot de 19de eeuw. Van meet af aan was het bedrijf gespecialiseerd in de bouw van complete maalderijinrichtingen evenals, voor de aandrijving ervan, in de bouw van stoommachines en gasmotoren. Ook verkocht Doom & Mahieu kunstmaalstenen van eigen makelij evenals Franse en Engelse molenstenen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het bedrijf zoals de rest van de stad volledig verwoest, doch na de oorlog hernam het bedrijf onmiddellijk zijn activiteiten. In afwachting van de bouw van nieuwe ateliers in Ieper waren de kantoren tijdelijk overgebracht naar de François De Greefstraat in Schaarbeek. Net als vóór de oorlog specialiseerde het bedrijf zich in de bouw van motoren, gasgeneratoren en de volledige inrichting van maalderijen. Vanaf 1921 opereerde de firma opnieuw vanuit Ieper maar behield een magazijn in Brussel. In het interbellum was Doom & Mahieu tevens exclusief vertegenwoordiger voor België en Nederland van zuiggas-, ruwe-olie- en petroleummotoren van het merk ‘National’. Omstreeks 1929 ging het bedrijf over op René Mahieu, die de hoofdzetel overbracht naar Schaarbeek. Enkele jaren later verhuisde het bedrijf R. Mahieu, nog altijd verdeler van National-motoren, naar de J. Stallaertstraat te Brussel.
Van de maalderijmachines die door Doom & Mahieu werden gebouwd, werden onder meer haverbrekers geplaatst in de maalderij Lievens in Zerkegem, de maalderij De Smedt in Baasrode, de maalderij Dulst (Kruiskalsijdemolen) in Leke en de molen De Block in Baasrode. Een stoommachine van Doom & Mahieu-makelij dreef onder mee de maalderij Depoorter in Langemark aan. Gasmotoren van Doom & Mahieu zorgden voor de aandrijving in bijvoorbeeld de maalderijen Darras in Handzame, Decadt in Westvleteren, Vandendriessche in Eernegem, Raes in Beveren (bij Roeselare), Vanhecke in Bissegem, Vandenbulcke in Vlamertinge, Geusens in Klemskerke, Desimpel in Roesbrugge-Haringe en Van Elslander in Wulvergem. Onder de Grijspeerdmolen in Gits plaatste Doom & Mahieu in 1912 in de gesloten voet een benzinemotor om ook bij windstilte te kunnen malen. De mechanische maalderij die in 1921 bij de Koutermolen in Kortemark werd ingericht, werd door Doom & Mahieu met een National-benzinemotor uitgerust.
Auteurs: Becuwe, Frank
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Bookmolenstraat 162 (Dendermonde)
Voormalige stenen korenwindmolen van het type bovenkruier uit het begin van de 19de eeuw, met een kasseiweg die ook toegang verleent tot een maalderij uit circa 1871 en een 19de-eeuwse hoeve met stallen en schuren.
Koolskampstraat 12 (Hooglede)
De Grijspeerdmolen, gelegen op een kunstmatig aangelegde molenbelt, is een houten standaardmolen met gesloten voet, die fungeert als korenmolen.
Koutermolenstraat 5A (Kortemark)
De Koutermolen is een standaardmolen op torenkot, gelegen op een molenberg. De windmolen was vroeger een olie- en korenmolen, maar doet heden enkel nog dienst als korenmolen. Bij de molen behoort ook een voormalige maalderij.
Kruiskalsijdestraat 7 (Diksmuide)
De Kruiskalsijdemolen was een stenen stellingmolen, die aangepast werd tot mechanische maalderij. De molenromp, gebouwd omstreeks 1871 op een kleine belt, is bewaard samen met een aanpalend bijgebouw, vermoedelijk daterend uit 1899 en wellicht bedoeld voor de plaatsing van een stoommachine.