Stationsplein 1, 1A (Harelbeke) Station van de N.M.B.S. met geïntegreerde woning voor de stationschef, gelegen langs de circa 1839 opgerichte spoorlijn Gent-Kortrijk. Gebouwd in 1896 in neo-Vlaamse renaissancestijl naar de ontwerpplannen van architect Henri Fouquet.
Martelarenplein 20, 20E (Leuven) Als oostelijke begrenzing van het Martelarenplein beschrijft het in 1876-1879 gebouwde station van Leuven een langgerekte rechthoekige plattegrond en in opstand een breed centraal hoofdgebouw en twee hoekpaviljoenen.
Stationsplein 1A (Oudenaarde) Derde, huidige station van 1891-93 in neo-Vlaamserenaissance-stijl, een ontwerp van spoorwegarchitect H. Bouquet, met symmetrische opbouw en markante centrale toren in de as van de Stationsstraat. Bak- en hardsteenbouw met sterk horizontale zijvleugels van elk zeven traveeën en één bouwlagen onder leien schilddaken. In L-vorm gebouwde voormalige woning van de stationschef met twee bouwlagen, sterk gemarkeerd door speklagen en zijpuntgevel. Ten noorden, polyvalent dienstgebouw met onder meer sanitair, bergplaats en werkruimte voor het personeel.
Stationsplein 1 (Oostkamp) Voormalig station van de N.M.B.S., gelegen langs de tussen 1834 en 1838 opgerichte spoorlijn Gent-Oostende. Gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet van 1887, architect van onder meer de stations te Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Neoclassicistisch station met luifel en een wacht- of schuilhokje in aansluitende stijl, beide tussen 2018 en 2021 meer ten noorden van de spoorlijn heropgebouwd.
Stationplein 9 (Vilvoorde) Lang, bakstenen gebouw in neo-Vlaamserenaissance-stijl met combinatie van lijst- en topgevels, in totaal veertien traveeën en één à twee bouwlagen onder schilddaken, opgericht in 1880-1883.