Jules Van den Hende werd in 1873 geboren als zoon van Sidonie De Boel en herbergier Gustave Van den Hende. Vanaf elfjarige leeftijd volgde hij een opleiding 'fijntekenen' en bouwkunde aan de Koninklijke Academie te Gent. In 1898 was hij kandidaat-lesgever aan de Academie, maar hij werd pas vanaf december 1899 effectief benoemd als leraar Bouwkunst. Hij was lid van de vereniging Kunst en Kennis, die oud-leerlingen en leerlingen van de Gentse academie verenigde, en werkte frequent samen met kunstenaars en andere architecten. Architecten Jean Hebbelynck en Hubert Louël liepen stage bij hem. Vanaf 1909 zetelde hij een commissie om het architectuuronderwijs van de academie te herzien. Van den Hende won verschillende prijzen doorheen zijn carrière, bijvoorbeeld aan de Gentse Academie, bij een wedstrijd van de maatschappij Nijverheid en Wetenschappen, en in 1919 kreeg hij een eervolle vermelding voor het ontwerp van het herdenkingsmoment van de landing van de Engelsen in Zeebrugge. Tussen 1928 en 1932 was hij voorzitter van de Koninklijke Vereniging der bouwmeesters van Oost-Vlaanderen.
Hij woonde in Gent aan de Kasteellaan. Op 9 mei 1908 huwde hij met Irène Elisa Joséphine Martiny (23/08/1879, Gent - 3/11/1929, Gent), dochter van architect-aannemer, industrieel en gemeenteraadslid Joseph Martiny en Elise Verspiegel. Hij was de vader van tekenaar Georges Jules Van den Hende.
Jules Van den Hende realiseerde een uitgebreid oeuvre in de eerste decennia van de 20ste eeuw, voornamelijk in de regio rond Gent. Zijn oeuvre evolueerde tot een persoonlijke, herkenbare stijl, waarbij hij inzette op de kracht van een samensmelting tussen architectuur, beeldhouwkunst en kunstnijverheid.
Er zijn woningen van zijn hand gekend vanaf 1900 in een eigentijdse vormgeving met invloeden van de cottagestijl en de art nouveau. Op basis van de Inventaris Onroerend Erfgoed en archief- en literatuuronderzoek kunnen volgende vooroorlogse realisaties met Van den Hende in verband gebracht worden:
In Vers l’Art werden ook een aantal studies gepubliceerd, die hoogstwaarschijnlijk niet werden uitgevoerd:
Zijn bekendste vooroorlogse realisatie is veruit het Flandria Palace Hotel in Gent aan het Koningin Maria Hendrikaplein 2. Dit complex werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1913. Van den Hende was ook verantwoordelijk voor het Salon d’honneur de la section belge op die Wereldtentoonstelling. Het ontwerp van het Flandria Palace Hotel zette de toon voor zijn stijlkeuzes in het interbellum. Kenmerkend is de combinatie van elementen uit de beaux-artstraditie en gestileerde, eigentijdse motieven, zoals de florale toets in het omlopende bloemenfries. Ook de samenwerking met kunstenaars en andere architecten valt op doorheen zijn oeuvre en houdt vaak verband met zijn contacten binnen het milieu van de Gentse Academie. Beeldhouwer Geo Verbanck maakte zes grote beelden voor de portieken van het Flandria Palace Hotel. Met Verbanck had hij al in 1910 een grafmonument gerealiseerd in Ninove voor Karel Hautman. Ze werkten ook samen na de Eerste Wereldoorlog toen de stijl van Van den Hende sterker naar een vroege art-decostijl of zogenaamde proto art deco evolueerde. Het opvallendste totaalontwerp uit die periode is de woning De Coutere-Plas in de Tolpoortstraat in Deinze uit 1920, die getuigt van een groot vakmanschap in diverse materialen en een rijk uitgewerkt decoratief programma dat de rol van de bouwheer in de zijdenijverheid illustreert. Ook hier had Geo Verbanck een belangrijke hand in de interieurafwerking. In Gent ontwierp hij ook in 1920 het grootwarenhuis “Grand Bazaar” in de Veldstraat in dezelfde proto-art decostijl. Voor aannemer Robert Martiny ontwierp hij in 1923 een woning in Schaarbeek die qua vormgeving bij de andere realisaties past, maar nog sterker bij de beaux-artstraditie aanleunt. Ook in de wijk rond het Gentse Muinpark was hij actief. Na eerdere ontwerpen in de Hofstraat ontwierp hij onder meer in 1922 en 1924 woningen aan de Tentoonstellingslaan (respectievelijk nummer 28 met gelijkenissen met de woning in Deinze, en nummer 26) en in 1929 in de Buffelstraat (nummer 16). Hij koos voor een art-decogetinte stijl voor de woningen in de Groot-Brittanniëlaan 2-4 in 1928, voor een referenties aan de cottagestijl bij nummer 20 in dezelfde straat (1928) en voor een art deco met invloeden van neorégence in de Vaderlandstraat 6 (1928).
Van den Hende werkte samen met Geo Verbanck aan verschillende gedenktekens. Het eerste was het oorlogsgedenkteken van Lebbeke in 1921 . Ze maakten in datzelfde jaar een ontwerp voor een groot herdenkingsmonument op de Westerbegraafplaats, maar dat werd niet geselecteerd. Voor de Nationale Strijdersbond van de Heerniswijk in Gent ontwierpen ze een herdenkingsmonument dat in 1922 werd ingehuldigd. Ook voor het oorlogsgedenkteken van Dendermonde in 1922 deed Verbanck een beroep op Van den Hende voor de architecturale uitwerking.
Van den Hende werd in 1931 laureaat van de wedstrijd voor de voltooiing en decoratie van de Leuvense Stadsschouwburg. Hij nam de leiding voor de herinrichting van het interieur op het vlak materiaalkeuze en decoratiethematiek, en liet zich vanaf 1934 voor de uitvoering niet alleen door Geo Verbanck bijstaan, maar ook door de Brusselse kunstschilders Constant Montald en Omer Dierickx, en de kunstschilder-graficus Maurice Langaskens.
Auteurs: Verhelst, Julie
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Tolpoortstraat 43 (Deinze)
Burgerhuis in vroege art-decostijl, zogenaamde proto art deco, gebouwd in 1920 als directeurswoning bij een zijdeweverij gelegen in een achterbouw. De woning werd gebouwd naar ontwerp van de Gentse architect Jules Van Den Hende in opdracht van zijdefabrikant Emiel Justin De Coutere en zijn echtgenote Gabrielle Joanna Plas. Totaalontwerp, representatief voor het status van de bouwheer, wat zichtbaar is in de materiaalkeuzes en hun hoge afwerkingsgraad, het uitgekiende vakmanschap toegepast in verschillende vormen van kunstnijverheid, waaronder realisaties van beeldhouwer Geo Verbanck, en de onlosmakelijke referenties naar de zijdenijverheid in de rijke decoratieve afwerking van interieur en exterieur.
Tentoonstellingslaan 26 (Gent)
Onderkelderd burgerhuis in art-decostijl van twee traveeën en vier bouwlagen onder een zadeldak, volgens bouwaanvraag van 1924 opgericht naar ontwerp van architect Jules Van den Hende in opdracht van Albert D’Havé als woning voor een deel van zijn personeel.
Tentoonstellingslaan 28 (Gent)
Onderkelderd burgerhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak, volgens bouwaanvraag van 1922 in opdracht van Albert D’Havé, naar ontwerp van Jules Van den Hende. Op hetzelfde perceel voorzien van siertuin en werkhuizen en burelen in de Leeuwstraat.
Citadellaan 47 (Gent)
Huis met art-nouveau-inslag, naar ontwerp van architect J. Van den Hende/J. Birmant van 1900. Opgetrokken uit gele baksteen in strekse en kopse lagen, gecombineerd met rode baksteen en hardsteen voor de plint. Asymmetrische gevelcompositie met twee ongelijke traveeën en verspringende bouwlaaghoogte.
Hofstraat 363 (Gent)
Burgerhuis met een geglazuurde bakstenen gevel, van twee traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak met klimmende dakkapel, gebouwd naar ontwerp van architect Jules Van den Hende in 1912.
Heusdenbaan 79 (Merelbeke-Melle)
Café-restaurant gebouwd in begin 20ste eeuw naar ontwerp van de Gentse architect Jules Van den Hende aan de Schelde-oever naast de vroegere draaibrug. Markante geel en rode bakstenen villa in eclectische stijl met lichte art-nouveau-inslag. Gesculpteerde gevelsteen met gebaarde oude man, symbolische voorstelling van de Schelde, en opschrift.
Koningin Maria Hendrikaplein 2 (Gent)
Flandria Palace Hotel, gebouwd als hotel met 600 kamers voor de wereldtentoonstelling van 1913, in 1912 naar ontwerp van architect J. Van den Hende. Monumentaal hoekcomplex met hoofdgebouw in beaux-arts-traditie vermengd met gestileerde motieven met late art-nouveau-reminiscenties. Elf traveeën brede voorgevel met vier bouwlagen onder leien bedaking waarin dakkapellen. In de inkomhal bevindt zich gedenkplaten ter ere van spoorwegpersoneel gesneuveld tijdens de Eerste Wereldoorlog, geflankeerd door twee gedenkplaten voor gesneuvelden van de Tweede Wereldoorlog.
Veldstraat 86 (Gent)
Grootwarenhuis, gebouwd als Grand Bazar volgens een ontwerp van 1920 van de hand van architect Jules Van den Hende. Gevel in Franse kalksteen in proto-art-decostijl van acht traveeën met drie bouwlagen. Bakstenen achtergevel langs de Leie.
Sint-Baafsplein 25 (Gent)
Hoekhuis met de Biezekapelstraat, met vier bouwlagen van respectievelijk twee, een afgesnuite hoektravee en twee traveeën, op de plint gesigneerd en gedateerd Jean Gys, 1901. Volgens een eigentijdse uitgave een ontwerp van Jules Van den Hende.
Botestraat 131-133 (Gent)
Omgracht domein met ten oosten een toegangspad leidend naar een ijzeren hek tussen ronde bepleisterde pilasters. Fraaie tuin in landschappelijke stijl met vijver uitlopend in de omwalling. Ruim landhuis naar verluidt opgetrokken in 1948 naar ontwerp van Jules Van den Hende. Oude stallen van baksteen op L-vormige plattegrond, verbouwd in 1881 en 1901.
Eendrachtstraat (Gent)
Het gedenkteken ter ere van de gesneuvelden uit de 7e wijk van Gent, de Heerniswijk, werd opgericht dankzij het initiatief van buurtbewoners van de dekenij en de plaatselijke wijkafdeling van de NSB. Het werd ingehuldigd op 25 juni 1922. Het gedenkteken bevindt zich tegen een tuinmuur uit rode bakstenen en is opgebouwd uit een sierlijk uitgewerkt kader in blauwe hardsteen, versierd met bronzen elementen, waaronder een verfijnd laagreliëf van de beeldhouwer Geo Verbanck.
Heldenplein (Dendermonde)
Beeldbepalend oorlogsmonument omgeven door verhoogd plantsoen. Zeer figuratief uitgewerkte bronzen beeldengroep naar ontwerp van Geo Verbanck, een moeder met zoon en dochter voorstellend die een bloemenslinger en krans aan een militair en opgeëiste overhandigen. Plechtige inhuldiging op 27 juli 1924. Op 8 mei 1949 opnieuw ingehuldigd naar aanleiding van de bijzetting van de namen van oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Grote Plaats (Lebbeke)
In het midden van het dorpsplein, voor de pastorie ingeplant imposant arduinen monument voor de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog, naar ontwerp van architect Jules Van den Hende en beeldhouwer Geo Verbanck, van 1921.
Bondgenotenlaan 21 (Leuven)
Lavergne ontwierp in 1863 zijn schouwburg als een rechthoekig gebouw met uitgebouwde middenpartij en een stilistisch monumentale vormgeving in een classicistisch geïnspireerd eclecticisme. Bij de wederopbouw, na de oorlogsbrand van 1914, werd de schouwburg grosso modo in zijn originele vorm hersteld.
Hofstraat 351 (Gent)
Villa Flora, burgerhuis van twee traveeën en drie bouwlagen onder laag zadeldak, volgens bouwaanvraag van 1910 gebouwd in opdracht van Albert Van Gele naar ontwerp van architect Jules Van den Hende. Lijstgevel met art-nouveau-inslag en een geglazuurd wit bakstenen gevelparement, verlevendigd met tegeltableaus van de firma Helman.
Posterijstraat 54-56 (Waregem)
Begin 20ste-eeuwse villa van linnenfabrikant Gustave Mahieu (nummer 56) naar ontwerp van architect Jules Van den Hende met aanpalende gebouwen van de linnenfabriek daterend van het einde van de jaren 1940 (nummer 54).