Persoon

Van Haver, P.

ID: 5254   URI: https://id.erfgoed.net/personen/5254


Erfgoedobjecten

Ontwerper van

Burgerhuis naar ontwerp van P. Van Haver

Stationsstraat 118 (Sint-Niklaas)
Burgerhuis van vier traveeën met twee bouwlagen en zadeldak, naar ontwerp van architect P. Van Haver van 1862.


Burgerhuis naar ontwerp van P. Van Haver

Stationsstraat 96 (Sint-Niklaas)
Ruim burgerhuis van vijf traveeën met drie bouwlagen en zadeldak, naar ontwerp van architect P. Van Haver van 1868. Behouden bepleisterde en geschilderde bovenverdieping gemarkeerd door zijrisalieten, verrijkt met imitatiebanden.


Burgerhuis naar ontwerp van P. Van Haver

Stationsstraat 25 (Sint-Niklaas)
Van 1859 daterend burgerhuis van drie traveeën en twee bouwlagen naar ontwerp van architect P. Van Haver, vermoedelijk later verhoogd met een halve verdieping.


Gemeentepomp

O.L.Vrouwplein zonder nummer (Kruibeke)
Gemeentepomp op de zuidelijke hoek van het plein. Hoge arduinen constructie bestaande uit vier geledingen.


Herenhuis van 1865 en fabrieksgebouw

Regentiestraat 60-64 (Sint-Niklaas)
Vervallen herenhuis van 1865 naar ontwerp van architect P. Van Haver (archief) met aanpalend fabrieksgebouw.


Landhuis

Wijnveld 251 (Sint-Niklaas)
Alleenstaand landhuis in ruim park met onder meer schoolgebouw en kerk. Onderkelderd bakstenen gebouw op vierkante plattegrond, met telkens drie traveeën en twee bouwlagen onder schilddak (leien), volgens arduinen gedenksteen naar ontwerp van architect P. Van Haver in 1865 gebouwd.


Moelandkasteel

Hospitaalstraat 19 (Sint-Niklaas)
Het Moelandkasteel bestaat uit een hoofdgebouw, parallel met de straat, met een gekasseide voorkoer met kunstig smeedijzeren afsluithek in classisitische stijl en geflankeerd door twee haakse vleugels. De Engelse tuin wordt heden grotendeels ingenomen door hospitaal en verpleegstersschool Maria Middelares. Het oudste deel, de straatzijde van het hoofdgebouw, werd in 1776-78 gebouwd.


Twee rijhuizen

Grote Markt 26-28, 29 (Sint-Niklaas)
Twee rijhuizen van ongelijke hoogte, doch elk van vier traveeën en drie bouwlagen onder zadeldaken (nok parallel aan de straat, Vlaamse pannen) uit het derde kwart van de 19de eeuw, met oudere kern.