Persoon

Jourdain, Jules

ID: 7306   URI: https://id.erfgoed.net/personen/7306

Beschrijving

Jules Jourdain werd geboren te Namen op 30 december 1873. De familie behoorde tot de Franstalige katholieke en patriottische burgerij. Jules volgde lager onderwijs aan het Institut Saint-Louis te Namen en begon er het middelbaar onderwijs. In 1885 verhuisde de familie naar Brussel en schakelde hij over naar het Collège Saint-Michel, waar hij in 1891 de retorica beëindigde. Onder druk van zijn ouders begon hij in 1894 met rechtsstudies aan de K.U. Leuven. Zijn roeping was echter de kunst en na vele avondlijke bezoeken aan de vrije academie “La Patte de Dindon” in Brussel, volgde hij een opleiding aan de Academie van Brussel bij Julien Dillens en Thomas Vinçotte (1899-1903). Jourdain werkte in een atelier in de Trooststraat te Schaarbeek, dat voordien door de beeldhouwer Constantin Meunier gebruikt was.

Jourdain ontwierp ongeveer 35 medailles, met als onderwerpen religieuze figuren, portretten en gebeurtenissen. In 1905 was hij samen met Julien Steppe laureaat van de jaarlijkse wedstrijd voor medaillegraveerkunst, georganiseerd door de Koninklijke Academie van Brussel. Hij creëerde evenwel vooral bustes, bas-reliëfs, standbeelden en beeldengroepen. Jourdain maakte, zoals Meunier, sociaal geëngageerde kunst met voorstellingen van arbeiders: Scieurs de pierre, Petits trottins, Pain quotidien, Chiffonnière, La Lavandière, Porteuse de chapeaux, Porteuse d’eau, Porteuse de Linge, Les Marchandes de loques. Hij creëerde ook realistisch uitgevoerde diersculpturen. In 1909 ontwierp hij het beeld van Justus Lipsius op het gelijknamige plein aan de Bondgenotenlaan in Leuven. Na de Eerste Wereldoorlog realiseerde hij een groot aantal oorlogsgedenktekens: te Rochefort (1922), Walcourt, Namen en dus ook Halen (1924), Tessenderlo (1925), Casteau (1928), Grand-Halleux (1929) en Doische (1930). Volgens zijn zoon, Jules-Edouard, zou hij hierbij herhaaldelijk samengewerkt hebben met de schilder-architect Victor Creten. Jourdain nam aan diverse groepstentoonstellingen deel.

Hij huwde op 3 augustus 1910 met Marguerite Leblanc, met wie hij zeven kinderen had. Hij overleed op 22 februari 1957 te Sint-Lambrechts-Woluwe.

  • ENGELEN (C.) – MARX (M.), Beeldhouwkunst in België vanaf 1830, (Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Studia, 90), dl. II, (Brussel-Leuven), (2002), p. 994-995.
  • ENGELEN (C.) – MARX (M.), La sculpture en Belgique à partir de 1830, dl. II, (Leuven), 2006, p. 2108-2113.
  • PAS W. en G., Biografisch lexicon plastische kunst in België. Schilders beeldhouwers grafici. 1830-2000, (dl. 1). (A-J), (Antwerpen), 2000, p. 509.
  • PAS W. en G., Dictionnaire biographique arts plastiques en Belgique. Peintres sculpteurs graveurs. 1800-2002, (dl. 2). (E-O), (Antwerpen), 2002, p. 217.
  • PIRON P., De Belgische beeldende kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw, (dl. 1). (A-K), (Brussel), (1999), p. 756.

(Bron: Dirk Pauwels)


Erfgoedobjecten

Ontwerper van

Oorlogsmonument

Markt zonder nummer (Halen)
Monument opgericht door de Touring Club van België gelegen op de markt ten zuiden van de kerk.


Oorlogsmonument ontworpen door J. Jourdain

Markt zonder nummer (Tessenderlo)
Het gemeentebestuur van Tessenderlo richtte in 1925 op de markt een monument op ter nagedachtenis van de gesneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog. Beeldhouwer Jules Jourdain werd met het ontwerp belast. Later werden ook de namen van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op het gedenkteken aangebracht.


Standbeeld van Justus Lipsius

Bondgenotenlaan zonder nummer (Leuven)
Standbeeld van de humanist, latinist en historicus Justus Lipsius, vanaf 1592 professor aan de Leuvense universiteit, opgericht in 1909. Hoge arduinen sokkel in neoclassicistische stijl en bronzen beeld.